Krijgen lesauto's ook (snelheids)bekeuringen?

Normale auto's krijgen logischerwijs wel boetes, maar krijgen lesauto's met een lesser achter het stuur dit ook?

Toegevoegd na 16 seconden:
En zo ja: wie betaalt deze dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
5.3K

Het beste antwoord

Ja, een leswagen neemt gewoon deel aan het verkeer en loopt dus net zoveel risico om geflitst te worden dan wie dan ook.
Een dergelijke overtreding komt op rekening van het kentekenhouder ( dus de eigenaar van het voertuig ).
Als, hoe en bij wie hij dit verhaalt, daar zijn geen vaste regels voor.
Meestal verhaalt de rijschool dit bij de desbetreffende instructeur.
De leerling kan wettelijk gezien hier geen verantwoording voor dragen, deze verantwoording berust volledig op de rijinstructeur deze behoort u immers op te leiden tot een zelfstandige verantwoordelijke automobilist.
Mocht u ergens per ongeluk te hard rijden, dan is het zijn taak om hierop direct te reageren.
Vandaar dat een dergelijke bekeuring niet wordt doorberekend op de leerling, het is immers de instructeur die heeft verzaakt en niet de leerling.

Daarnaast kan een leerling door de rijschool nimmer gedwongen worden tot betaling.
Dit soort overtredingen behoren gewoon tot het ondernemersrisico van de rijschool.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als de instructeur rijdt wel en uit eigen zak.
Een cursist mag het denk ik niet want anders geeft de instucteur een ingreep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan toch per ongeluk gebeuren? Er wordt niet meteen ingegrepen als je 5 kilometer p/u te hard rijdt hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee maar dan heb ik het over bij de casus over een 50km/h weg waar iemand 65 rijdt bijv dat is een officiële overtreding.
5km/h is geen officiële bekeuring want de configuratie van de snelheidsmeter is 5km/h -
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn instructeur liet mij m'n eerste les harder rijden dan het toegestane omdat dit uit noodzaak wel eens kan voorkomen en je dan niet meteen in paniek raakt als je met 140 over de snelweg scheurt. Hij vertelde dat hij ooit iemand had meegemaakt die net zijn rijbewijs had en geen kant op kon toen er een ambulance achter reed, uit paniek trapte hij de gas in en parkeerde zijn auto tegen een boom. Om leerlingen gerust te stellen laat hij ze wel eens harder rijden, om zo te ervaren hoe dat is, sommige mensen zijn namelijk erg bang in de auto en 'durven' niet genoeg. Hij is verantwoordelijk voor jouw daden, dus hij betaald de boete. Een instructeur is er niet alleen om je de regeltjes en handelingen te leren, maar ook om je gerust te stellen als je (alleen) de weg op gaat en om je erop voor te bereiden wat je zoal tegen kunt komen op de weg en hier juist mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik snap dat ie mensen daar voor wilt voorbereiden maar hij moet vooral mensen via de wettelijke verkeersregels laten rijden.
Mijn instructeur liet vertelde mij maar dat wist ik al wel van mezelf uit dat als er hulpdiensten komen met geluid's en lichts aanduiding dat je geen bokkesprongen moet maken met bijv volgas ofzo iets of de vluchtstrook op je moet op een veilige manier voor de ambu chauffeur het verkeer en jezelf een goede plek vinden dat hij er makelijk langs kan.
Die bokkesprongen irriteren de chauffeurs juist moet je maar een keer vragen op de ambu post.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen die in paniek raken zijn zich daar echt niet van bewust, hoor. Om ervoor te zorgen dát ze niet in paniek raken laat hij je harder rijden, want stel je raakt in paniek, kan hij je nog helpen, rij jij in je eentje en doet zich een dergelijke situatie voor en je raakt in paniek, heb je dus geen idee wat je moet doen en kan je rare dingen doen (bijv. je auto tegen een boom parkeren ;-)) onzin dat je je 100% aan de regeltjes moet houden, ik heb werkelijk nog nooit 1 automobilist gekend die zich altijd en overal aan de regeltjes hield, soms is het noodzaak de regels te overtreden, is het niet om jouw veiligheid, dan misschien wel voor een ander. En als jij door een eenrichtingsstraat rijdt, met geen mogelijkheid om aan de kant te gaan, je mag er 30, blijf jij dan stug 30 rijden als er een ambulance achter je rijdt? Het gaat er niet om dat je bewust hard gaat rijden, maar dat je niet in paniek raakt (en dus geen raad weet) en weet hoe te handelen als het ooit eens nodig is. Een instructeur is ervoor om je voor te bereiden om alleen door te kunnen in het verkeer, dus ook hoe te handelen in een noodsituatie. De verkeersregels leer je maar uit het boek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met Plls, anderen zeggen ook vaak dat je veel regeltjes leert, maar dat de praktijk anders is. Een mooie uitspraak van mijn vader: "Je leert pas echt autorijden, als je dat papiertje (=rijbewijs) hebt".
Een flitser ziet het verschil niet tussen een lesauto en eeen gewone auto. Het kenteken is bepalend. De instructeur is juridisch bestuurder en verantwoordelijk
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de instructeur is de juridische bestuurder en vaak ook de eigenaar van de auto. De boete wordt gestuurd naar de kentekenhouder van de auto. Bij rijlessen is het zo dat de boete doorgaans wordt betaald door de instructeur. Hij is tenslotte de verantwoordelijke en niet de leerling. De meeste rijscholen zullen de boete niet doorbelasten aan de leerling, tenzij daar duidelijk van te voren afspraken zijn gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De auto staat op naam van de rijschool, dus bij een flits bekeuring zal die automatisch bij de rijschoolhouder terecht komen.
Als een lesauto wordt aangehouden voor een snelheidsovertreding is de hoofdverantwoordelijke nog steeds de rijschool houder.
Hij is er tenslotte verantwoordelijk voor dat de leerling goed, veilig en volgens de wet leert rijden.
Ten alle tijde is de rijschoolhouder dus verantwoordelijk.