Hoe komt het dat in de praktijk het verbruik van 'zuinige' diesels (in de stationcar uitvoering) zo tegenvalt?

In de specificaties van zuinige diesels in de station-uitvoering, zoals de Seat Ibiza en Skoda Fabia vind je verbruikscijfers van 1:26 of zuiniger. Als je er vervolgens de praktijktoetsen bij pakt, komen ze geen van allen boven de 1:20 uit. Hoe komt dit?
Het verschil zit hem niet in lange of korte afstanden, die worden bij de schattingen ook aangegeven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De realiteit is helaas vaak anders dan de folder ons wil doen laten geloven. Dergelijke cijfers worden alleen onder gunstige omstandigheden gecreëerd en weergegeven. Geen tegenwind, hellingen en/of slecht wegdek, geen belading, geen stadsverkeer etc, alleen louter gunstige omstandigheden. En natuurlijk is de rechtervoet ook medebepalend. 1:20 vind ik persoonlijk nog steeds een leuke cijfer.

De verbruikstesten worden volgens eenvast fictief parcours in een afgesloten hal uitgevoerd. De auto staat daarbij op een rollenbank. De praktijk is echter totaal anders en dat verklaart de soms enorme afwijking. Ook komt het voor dat de auto bij aflevering in een andere configuratie afgeleverd wordt. Andere banden kunnen zo tot 5% meer verbruiken.

Mijn vader rijd dagelijks in een skoda fabia greenline, een 1,2 liter diesel uit 2012, en hij maakt er altijd en challenge van om zo zuinig mogelijk te rijden. Onder het eten vertelt hij het meestal wel als hij in het totaal onder de 4 liter per 100km zit. Dit haalt hij best vaak dus als je echt je best doet is het best mogelijk. Groeten!

De test route wordt gereden onder de meest zuinige en ideologische omstandigheden. Langzaam op trekken, alle ramen en dak gesloten, airco uit, snel opschakelen, lang laten uitrijden voor het afremmen. Enz enz. In de praktijk werkt dat niet, niet elke bestuurder hanteert de auto op dezelfde manier. Dat brengt deze verschillen,dit uit eigen ondervinding.

Ik heb het meegemaakt met een, toen, nieuw gekochte kia picanto, zou erg zuinig zijn, rond de 1 op 22. Nou, ik kon er niet zuiniger mee komen dan 1 op 14 en dan moest ik rond de 100 blijven rijden, meestal was het rond de 1 op 12. En ik kan echt wel zuinig rijden, heb laatst een peugeot 107 gereden en daar reed ik 130 mee op snelweg en ook stukken rond de 100, maar kwam op 1 op 26. Het lag dus niet aan mijn rijstijl.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100