Hoe komt het dat in de praktijk het verbruik van 'zuinige' diesels (in de stationcar uitvoering) zo tegenvalt?

In de specificaties van zuinige diesels in de station-uitvoering, zoals de Seat Ibiza en Skoda Fabia vind je verbruikscijfers van 1:26 of zuiniger. Als je er vervolgens de praktijktoetsen bij pakt, komen ze geen van allen boven de 1:20 uit. Hoe komt dit?
Het verschil zit hem niet in lange of korte afstanden, die worden bij de schattingen ook aangegeven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt een zware rechter voet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AlexD: Nee, ik lees behalve de specificaties van de fabriek ook de testverslagen van de ANWB en andere auto-testers. Ik ben verder bijzonder lichtvoetig, ondanks mijn schoenmaat 41.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met name bij leaseauto's wordt bij de aflevering een klein gaatje in de tank gemaakt waardoor deze nooit veel beter dan 1:12 presteren.
(Leaseauto's zouden derhalve verboden moeten worden in de meeste binnensteden, en niet 'oude' auto's)

Het beste antwoord

De realiteit is helaas vaak anders dan de folder ons wil doen laten geloven.
Dergelijke cijfers worden alleen onder gunstige omstandigheden gecreëerd en weergegeven.
Geen tegenwind, hellingen en/of slecht wegdek, geen belading, geen stadsverkeer etc, alleen louter gunstige omstandigheden.
En natuurlijk is de rechtervoet ook medebepalend.
1:20 vind ik persoonlijk nog steeds een leuke cijfer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De verbruikstesten worden volgens eenvast fictief parcours in een afgesloten hal uitgevoerd. De auto staat daarbij op een rollenbank.

De praktijk is echter totaal anders en dat verklaart de soms enorme afwijking.

Ook komt het voor dat de auto bij aflevering in een andere configuratie afgeleverd wordt. Andere banden kunnen zo tot 5% meer verbruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
loginabcde
11 jaar geleden
klopt, ze houden ook geen rekening met tegenwind ed. Volgens mij is er laatst een tv programma aan gewijd zal eens kijken of ik het kan vinden
Mijn vader rijd dagelijks in een skoda fabia greenline, een 1,2 liter diesel uit 2012, en hij maakt er altijd en challenge van om zo zuinig mogelijk te rijden.

Onder het eten vertelt hij het meestal wel als hij in het totaal onder de 4 liter per 100km zit. Dit haalt hij best vaak dus als je echt je best doet is het best mogelijk.

Groeten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het betreft hier trouwens een energielabel b station auto.
Skoda fabia combi, in het kentekenbewijs staat:
89g/km
Buitenweg: 3liter/100km
Stad:4.1liter/100km
Gecombineerd: 3.4liter/100km
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doet ie netjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je ziet: toch nog een verschilletje tussen jouw vaders' beste score en wat in de testresultaten staat. Maar dat wil ik dus ook wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt ook! Maar ik wilde aangeven dat het dus wel mogelijk is om redelijk zuinig ermee te rijden.
De test route wordt gereden onder de meest zuinige en ideologische omstandigheden. Langzaam op trekken, alle ramen en dak gesloten, airco uit, snel opschakelen, lang laten uitrijden voor het afremmen. Enz enz. In de praktijk werkt dat niet, niet elke bestuurder hanteert de auto op dezelfde manier. Dat brengt deze verschillen,dit uit eigen ondervinding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het meegemaakt met een, toen, nieuw gekochte kia picanto, zou erg zuinig zijn, rond de 1 op 22. Nou, ik kon er niet zuiniger mee komen dan 1 op 14 en dan moest ik rond de 100 blijven rijden, meestal was het rond de 1 op 12.
En ik kan echt wel zuinig rijden, heb laatst een peugeot 107 gereden en daar reed ik 130 mee op snelweg en ook stukken rond de 100, maar kwam op 1 op 26. Het lag dus niet aan mijn rijstijl.