Hoe nauwkeurig zijn snelheidsdisplays langs de weg?

Op sommige plekken staan snelheidsdisplays langs de weg, die laten zien hoe snel je rijdt. Soms staat er nog een rode boze of een groene lachende smiley bij.

Als je met constante snelheid langs zo'n snelheidsdisplay rijdt, hoe nauwkeurig is dan de snelheid die zo'n ding aangeeft?

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
in: Auto's
3.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Goeie vraag

Het beste antwoord

Ze worden gemaakt met dezelfde sensoren en methoden als de werkelijke snelheidsmeter (dezelfde fabrikant), echter met groot verschil dat ze niet jaarlijks geijkt hoeven te worden en een keuringscertificaat moeten hebben.

Ze geven een hele aardige indicatie van de snelheid.

Maar hoe nauwkeurig, of onnauwkeurig valt natuurlijk niet te zeggen. Dan moeten ze eerst weer op de ijkbank om ze goed te krijgen en dan pas weet je hoe onnauwkeurig ze waren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wel ik heb sterke twijfels betreffende de nauwkeurigheid van deze snelheidsmetingen.

Laatst stond ik in een stilstaande file en het display gaf doodleuk 17 km/h aan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is per snelheidsdisplay verschillend. Soms scheelt het 3 kmph, en soms is het precies goed. Geijkt zijn ze iig niet, maar over het algemeen zijn ze zeer nauwkeurig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dergelijke toestelletjes zijn inderdaad niet geijkt en hebben een nauwkeurigheid van +/- 0,1 %.
Dat u bij stilstand 17 km/h op het display zag kan best zijn want die kunnen best tot ver meten, meer dan 100 meter is geen uitzondering.
Dat vieze rode gezichtje krijgt u als u boven de ingestelde limiet komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Hoe kom je aan die 0,1%?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb bijna gans mijn beroepsleven in de industrie als elektrieker/technieker in de onderhoudsdienst gewerkt waarvan de laatste 17 jaar als chef onderhoud.
Ik weet uit ervaring dat dergelijke apparatuur die nauwkeurigheid heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe nauwkeurig zijn ze dan als ze wel geijkt zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals u zelf aangeeft worden die dan jaarlijk herijkt en de nauwkeurigheid moet ≤ 0,1 % zijn en de herhaalbaarheid (repeatability) moet constant onder die grens liggen.