Welk land heeft auto's met groene nummerborden en landcode SP?

Ik was in Duitsland. Daar zag ik op de snelweg twee bussen met groene nummerborden en landcode SP.

Uit welk land kwamen deze bussen?

Toegevoegd na 1 minuut:

Noot:
Het waren geen bussen in de zin van lijnbussen of touringcars; ze zagen eruit als iets dat het midden hield tussen een extra lang personenbusje en een camper.

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Auto's
19.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemd genoeg is het in de lijst van kentekenplaten van veel verschillende landen niet terug te vinden.
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/81002-lijst-met-afkortingen-van-landen-op-het-kentekenplaat.html
Misschien iets van de Duitse (of mogelijk Poolse) overheid?
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb ook al gekeken op
http://nl.wikipedia.org/wiki/Landcodes_voor_voertuigen . Daar staat SP niet bij. Toen ik die landcode-stickers op de beide bussen zag, heb ik zitten nadenken: SP...? San P...? Dat leverde niets op. Toen kwam ik op Servië. In het Servisch heet dat Srbia, als ik me goed herinner. Als je nu de latijnse S en het cyrillische teken voor R achter elkaar zet, dan krijg je SR. Die gedachte is misschien creatief, maar niet juist. Toen besloot ik mijn vraag hier te stellen.

Antwoorden (4)

Bedrijven in de auto of motorbranche kunnen onmogelijk al hun auto’s verzekeren en hiervoor motorrijtuigenbelasting betalen. Voor erkende bedrijven in de auto- of motorbranche is het handelaarkenteken in het leven geroepen met daarbij een speciale groene kentekenplaat. Deze groene plaat met zwarte letters heeft geen EU symbool en ook geen NL teken.

Er zijn slechts drie landen, België, Luxemburg en Duitsland (naast Nederland uiteraard) waar de groene kentekenplaten gebruikt mogen worden, maar dan wel onder strenge reglementering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Het was geen Nederlands groen nummerbord zoals je dat meekrijgt wanneer je een proefrit maakt. Het formaat en de kleur van de letters was anders, en er stonden voornamelijk heel veel cijfers op deze nummerplaten.
Misschien een Noors kenteken.

Kentekens voor voertuigen die niet gebruikt mogen worden om passagiers te vervoeren bestaan uit zwarte letters op een groene achtergrond. Dit kunnen bijvoorbeeld auto's, bestelwagens of kleine vrachtwagens die niet voorzien zijn van een achterbank

Toegevoegd na 3 minuten:
Vaak wordt gedacht dat dit een officieuze landcode is. In werkelijkheid is het een afkorting van Servicio Público.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Maar Servicio Público is Spaans... Waarom rijden Noren rond met een Spaanse niet-officiële sticker? Overigens stonken de bussen enorm, de motoron waren zo te ruiken niet erg modern.
SP was vroeger (tot ongeveer 1972) de code voor Somalië.

"SP Somalia (Somaliya Protectorate, 1966?-72?, see SO)"

http://web.archive.org/web/20090614052704/http://homepages.cwi.nl/~dik/english/reg/index.html

Na 1972 heeft Somalie de code SO genomen, die tot 1945 aan Slowakije behoorde.

Het lijkt me echter niet aannemelijk dat er een bus uit Somalië over de Duitse snelwegen rijdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt, dat halen ze nooit, zo'n eind? +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook
Op commerciële auto's (zoals taxi's) ziet men een bordje met de letters 'SP'. Vaak wordt gedacht dat dit een officieuze landcode is, omdat het officiële 'E' (van España) niet altijd begrepen wordt. In werkelijkheid is het een afkorting van Servicio Público.