Heeft er iemand nog tips bij het rijden op gladde wegen?

Dit is namelijk de 1e keer dat ik met mijn eigen auto de winter in ga. Ben benieuwd wat voor tips jullie hebben. Heb al gehoord niet teveel remmen, gedoseert gas geven etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ha, die Mikeyboy;

Allemaal goede tips hierboven. Een aanvulling; als het echt glad wordt, zoek dan eens een stil parkeerterrein of een verlaten weg op om gewoon eens te voelen wat een auto doet als je onder die omstandigheden remt, stuurt of gasgeeft. Geen stuntjes maar gewoon ervaring opdoen. Nooit zo goed als een echte cursus, maar het kan je net die eerste verrassing schelen. Ik heb bijna negen ton aan rijervaring, maar kan bij de eerste sneeuw een maagdelijk wit parkeerterrein nog steeds niet links laten liggen; leerzaam en leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

rustig rijden , op de weg letten, winter banden nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is het echt essentieel winterbanden eronder te leggen ? Veel mensen doen dit niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je dan meer grip hebt op de weg, dus minder glibbert over de weg. Heb ik het goed?
Winterbanden nemen.
Niet te sterk sturen of remmen
Vooruitkijken bij het rijden: Staat het licht op rood, laat je auto dan uitrollen ipv er als een gek op afrijden en hard remmen om te stoppen.

\Zie je een auto voor je glibberen: Laat het gas los en rol over die plek heen. Als zij niet kunnen sturen, kan jij het waarschijnlijk ook niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Extra opletten bij bruggen en viaducten. Er wordt niet voor niets voor gewaarschuwd. Deze objecten zijn glad vóór de rest van het wegdek bevriest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe jezelf een groot plezier, en volg een cursus anti-slip, of nog beter : ijsrijden van de ANWB.
Ten eerste is het een dag met héél veel lol (botsautootjes op de kermis zijn láng niet zo leuk!!), en je leert ontzettend veel, wat je anders misschien wel vertéld kan krijgen, maar het binnen een paar seconden echt moeten dóén, zonder erover te hoeven nadenken, is echt iets héél anders !!
Ik heb allebei gedaan : eerst anti-slip, en een paar jaar later het ijs- en sneeuwrijden, en die laatste cursus doe je met je eigen auto.
Het geeft je nét dat beetje zelfvertrouwen, dat maakt, dat je, hoe de auto's om je heen ook slippen en tollen, je precies weet, hoe je kunt blijven sturen, ontwijken, en soms zelfs bijna-noodstoppen.
Want het is echt heel gek, dat je auto rechtdoor blijft rijden, als jij een bocht instuurt - die auto lijkt dan een eigen leven te willen gaan leiden.

Ik weet nog, dat ik op een dik-beijzelde polderweg-met-bochten om 5 uur 's morgens werd ingehaald door een enorme audi. Een paar minuten later zag ik hem weer - half in de sloot, half in het weiland....
Het is gewoon een totaal andere manier van sturen en remmen dan je gewend bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat mag dat kosten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
google even anti slip cursus anwb - dan heb je alle informatie, want nogmaals: er zijn verschillende antislip-cursussen....Wat ik nog even vergat: ze lieten je bij die ijs-cursus ook rijden in 3 verschillende auto's van hetzelfde merk/type : zomerbanden, winterbanden, en met abs....kon je dat verschil óók eens merken.
Ga op tijd weg zodat je je tijdens het rijden niet opgejaagd voelt. De meeste ongelukken worden veroorzaakt door het maken van een inschattingsfout, en als je haast hebt denk je eerder dat een bepaalde manoeuvre nog wel kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Hou voldoende afstand zodat je ruimte hebt om te kunnen remmen. Ik verleende vanmorgen 2 voetgangers voorrang op het zebrapad en ik zag het vanuit mijn spiegel aankomen. Voor ik het wist stond ik half op het zebrapad. Door de gladheid kon de auto achter mij niet op tijd tot stilstand komen.