Is bij een personenauto de kans op spinnende wielen groter bij koude motor dan bij warme motor?

Als ik met mijn (diesel)auto net wegrijd, moet ik wel eens snel optrekken. Bijvoorbeeld om een vrij drukke voorrangsweg over te steken terwijl er maar een klein gat voorbijkomt.

Regelmatig gebeurt het dan dat de voorwielen "doorslaan". Ik heb dan spinnende wielen, en de auto komt slechts bokkend op gang, en trekt nauwelijks op.

Als ik hetzelfde doe met warme motor, heb ik dit probleem nooit.

De banden hebben een prima profiel en zijn op de juiste spanning. Het asfalt is droog en schoon, de buitentemperatuur is normaal.

Wat is de oorzaak tussen het verschil in grip tussen warme motor en koude motor? Of ligt het aan de chauffeur, en betreft het een verschil tussen warme chauffeur en koude chauffeur?

Toegevoegd na 1 dag:

Toelichting n.a.v. diverse (terechte) opmerkingen:

Normaal trek ik met een koude diesel nogal sloom op, juist om de motor te sparen. In het geval dat ik hier beschrijf is het niet zo dat ik als een gek probeer weg te stuiven; ik probeer slechts "normaal vlot" op te trekken, dus duidelijk sneller dan sloom, maar niets abnormaals.

Met warme motor kan ik zonder problemen "echt vlot" optrekken. Met koude motor kan ik zelfs niet "normaal vlot" optrekken, dus "echt vlot" zou al helemaal onmogelijk zijn.

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Het beste antwoord

koude BANDEN spinnen in principe eerder dan warme banden. het is dus niet de motor die koud of warm is.
bovendien is het voor een diesel erg slecht om met een koude motor flink te gassen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik zat te denken aan de motor of aan de chauffeur - maar ik had niet aan de banden gedacht. Jij bent de eerste die op de temperatuur van de banden wijst - goed denkwerk, ik denk dat daar inderdaad de oorzaak ligt.

Andere antwoorden (6)

Het zou heel goed kunnen dat het aan je motor ligt. Dit is niet de bedoeling en hij zou het ooit goed gedaan moeten hebben als het goed is. Ga er mee langs bij de garage en ze zouden het moeten kunnen oplossen voor je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nooit goed om zo weg te trekken met een koude motor en zeker niet met een diesel. Als een diesel eenmaal op temperatuur is kun je ermee doen wat je wilt. Maar pas echt op als ie nog koud is, dan kan je misschien beter iets langer wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je geeft zelf al de oplossing,met een warme motor zijn je banden ook warmer door het weg kontakt die je inmiddels hebt gehad.Denk maar aan de formule 1,die hebben banden warmers en een opwarm ronde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, met koude motor heb je minder vermogen. De chauffeur is van ondergeschikt belang mits van hetzelfde geslacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaliter is de kans op spinnende wielen bij een koude motor niet groter dan bij een warme motor. Ook ben ik van mening (met respect en) in tegenstelling tot andere beantwoorders van deze vraag dat het ook niet aan de banden ligt. Ik ben van mening dat het aan je koppeling ligt en zal e.e.a. proberen uit te leggen.
Het frictie materiaal van je koppelingsplaat is enigszins gevoelig voor vocht. Deze zit 'opgesloten' tussen je vliegwiel en drukgroep. Doordat de koppelingsplaat koud en 'vochtig' is zal deze bij een koude motor eerder maar ook ruwer aangrijpen, waardoor je wielen kunnen gaan spinnen.Dit behoord normaliter gecompenseerd te worden door de tangentiaalveren in je koppelingsplaat maar kan ook zo maar zijn dat deze veren hun beste veerkracht hebben gehad. Naarmate je motor warmer wordt, wordt ook je koppelingsbehuizing warmer en zal de koppelingsplaat soepeler gaan aangrijpen (minder last van spinnen). Ik kan van hieruit niet beoordelen of je koppelingsplaat aan vervanging toe is. Heb je nog voldoende vrije slag en grijpt je koppeling niet te hoog aan dan zou ik het rustig zo laten en bij het optrekken met koude motor wat rustiger aan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wow goede, dat had ik zelf nog niet bedacht, maar hoe meer ik dit antwoord lees, hoe meer ik dit gedrag kan bevestigen... duimpje omhoog, jammer dat ik er maar 1 kan geven anders had je er meer gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je mosibfu: die punten interesseren me totaal niet. De waardering geeft mij die genoegdoening zeg maar.
Maar toch dank voor je punt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Goed extra punt dat je hier inbrengt! Daarvoor een + en mijn waardering!     ;-) Ik denk echter dat in mijn geval de koppelingsplaat niet het probleem is. Ik merkte dit effect al toen de auto nog maar 2 jaar oud was, en nu (een paar jaar later) is er nog steeds geen teken van slijtage van de koppelingsplaat. Ik ga er dus van uit dat de koppelingsplaat zowel destijds als nu prima in orde is. Maar, zoals gezegd, toch een goed punt.
warme motor zou weinig verschil moeten maken.

een belangrijkere factor zou (buiten warme chauffeur om) kunnen zijn, warmere banden, dichter bij de ideale temperatuur om grip te leveren.

winterbanden hebben een lagere ideale temperatuur dan zomerbanden, in de winter is het asfalt immers kouder.

zomerbanden zijn gemaakt om in de zomer te rijden, en de ideale temperatuur ligt daarom wat hoger.