Hoe werkt een BOVAG garantie in de praktijk?

Stel ik koop een occasionauto met BOVAG garantie. Betekent het dan dat de auto op het moment van verkoop in orde is, of is dat nadelig voor een garagebedrijf en reparen ze pas een defect als die zich voordoet binnen de garantietermijn (waarbij ze stilletjes kunnen hopen dat die zich pas voordoet na verstrijken van de garantietermijn) ?
Ik heb in het verleden in die richting iets dubieus meegemaakt. Bij toeval, want ik heb geen verstand van auto's, kwam ik er achter dat de accu van mijn BOVAG gekochte occasion op zijn allerlaatste benen liep. Het was binnen de garantietermijn dus de garage verschafte me royaal een nieuwe maar de vraag is waarom er niet een redelijke goede accu in zat bij aankoop.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Antwoorden (1)

Uit de algemene voorwaarden:

" 2.    De  garantie  betreft  zowel  het  herstel  van  gebreken  die  ten  tijde  van  de  koop  niet waarneembaar  waren,  als  het  herstel  van  gebreken  die  tijdens  de  garantieperiode   ten  gevolge  van  normaal  gebruik  zijn  ontstaan.  De  kosten  van  herstel  zijn  geheel   voor  rekening  van  de  verkoper."

De garantie geldt vanaf de aankoop (gedurende 6 maanden) en zegt dus op zich niets over de staat van de auto bij aankoop.

Toegevoegd na 2 uur:
Een 'gebrek' is een kapot onderdeel dat niet meer voldoet aan de norm die de fabrikant eraan heeft gesteld. Maar als sprake is van slijtage van een onderdeel dat nog binnen de norm valt, is geen sprake van een gebrek.

Ruiten, radio, banden en accessoires vallen buiten de Bovag-garantie. Een accu die onder de omschrijving van 'gebrek' valt niet.
Computoon