Hebben ambulance chauffeurs\chauffeuse speciale rijvaardigheden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1K

Antwoorden (5)

Ambulancechauffeurs moeten een behoorlijk pittige rij opleiding volgen, slagen ze niet dan houdt de baan voor hen op. In de link kan je een boel info vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De chauffeur heeft een op spoedvervoer gerelateerde rijopleiding gehad en is geschoold als medisch assistent. Hij/zij kan medisch/verpleegkundig assisteren en houdt zich bezig met begeleiding van bijvoorbeeld familie van een slachtoffer of patiënt."

Er gaat dus een opleiding/cursus aan vooraf voordat iemand ambulancechauffeur kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ambulancechauffeur doet meer dan alleen het (soms met spoed) besturen van de ambulance. Naast medische hulp is dat ook het verrichten van kleine onderhoudswerkzaamheden aan het voertuig. Zo is hij/zij ook verantwoordelijk voor het controleren van alle verlichting, banden, oliepeil, zwaailampen, sirene, en de werking van de mobilofoon. Behalve de medische vaardigheden is een rijbewijs B - C vereist, en een SOSA-diploma ambulancechauffeur (of de bereidheid dit te gaan halen). Stichting Opleiding Scholing Ambulancepersoneel. Een modulaire opleiding van een jaar, waarin onder andere les wordt gegeven in voertuigtechniek.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tijdens de rit naar het ziekenhuis informeert de chauffeur de mensen van de meldkamer over de toestand van de patiënt. Dus je moet goed kunnen coördineren, om zelf ondertussen geen ongeluk te veroorzaken..,
Amadea
11 jaar geleden
Er worden geen aanvullende op speciale eisen gesteld om toegelaten te worden tot de opleiding tot ambulancechauffeur.
Het volstaat met het bezitten van een rijbewijs B, dat is dus hetzelfde als voor personenauto's tot 3500 kg.

Maar eenmaal tot de opleiding toegelaten, moet je een aantal vaardigheden beheersen.
Zie via de link waar je aan moet voldoen voor de toelating. Via "inhoud van de opleiding" kan je zien wat je nog moet leren.

Tijdens de opleiding wordt veel aandacht besteed aan een bepaalde manier van rijden, en er wordt geoefend hoe om te gaan in bepaalde situaties, maar dat is niet een pré om de opleiding te kunnen volgen. Dat komt dus tijdens de opleiding aan de orde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het enige wat van hen wordt verwacht is een patiënt snel en zonder te veel schokken naar het ziekenhuis te vervoeren.
Aangezien je niets vraagt over hun medische kwaliteiten, ga ik daar ook niet over uitweiden.