Wat voor gesprek kan je verwachten?

Ik heb een brief gehad van de politie van: wegpiraat van de straat. Ik was een keer verkeerd gereden en was een eenrichtingsstraat in gegaan langs de verkeerde kant voor 2 meter ofzo. Een moraalridder had me daarom opgegeven en moet vrijdag een telefonisch gesprek voeren met de politie. Ben benieuwd wat ik kan verwachten. Heeft iemand hier er ervaring mee want ik vind mezelf niet een wegpiraat vanwege dat kleine foutje. Fouten maken is menselijk toch? En zou ik de naam van degene te horen krijgen wie me heeft opgegeven voor meer duidelijkheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh mooi, ik ben niet iemand die snel iemand gaat verraden, maar ik heb deze week ook de politie gebeld. Ik werd tot 3 keer toe bijna van de weg gereden, moest iedere keer remmen als een gek. Hij haalde rechts in om maar een auto voor een ander te zitten, terwijl het erg druk was op de weg. Ook anderen moesten remmen en uitwijken voor hem, het scheelde af en toe maar een haartje. En even verder zag je hem weer rustig rijden, als een slak en dan begon het weer. Bij de 3e keer heb ik gebeld, want dit begon echt gevaarlijk te worden. Ik moest tanken, en zag even later de politie aan de kant staan posten. Ik weet niet of het toeval was, of dat ze op hem wachtten, maar dan was het te laat.
Ik ben blij te horen dat zulke mensen toch op het matje worden geroepen.
Wat jij hebt gedaan, dat gebeurt zo vaak, daar zal ik nooit voor bellen, maar je hebt gelijk, er zijn altijd moraalridders die je erbij willen lappen. Succes met je gesprekje. Houd je rustig, nooit kwaad worden.

Antwoorden (2)

Ik denk dat het gesprek veel meer een belerend karakter zal hebben. Zij willen weten of je wel beseft wat en vooral 'dat' je iets verkeerd gedaan hebt. Jij hebt nu de gelegenheid jouw versie te vertelllen en kunt aangeven dat het een vergissing was. Zij kunnen dan gerustgesteld worden dat je niet structureel zo rijdt en anders zouden ze jou dat wel even duidelijk makenin dit gesprek.
Er zijn nl. mensen die niet eens beseffen wat ze fout doen en dan kunnen ze er zo op gewezen worden en evtl het advies krijgen nog maar een cursus weggedrag te volgen.
De politie geeft ook zeker geen namen door, ze moeten hun bron wel beschermen want dit is wettelijk zo geregeld.
Zij juist moeten zich aan de wet houden en die verbiedt het op grond van de privacy.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is, hoe stelt men zich bij zo'n gesprek op? Als men zich bewust is van de fout en dit toegeeft, kan dat ook gezien worden als 'moedwillig de regels overtreden' of 'regels ja, maar niet voor mij'. Houdt men volledig van de domme, kan de politie je beleren en vragensteller beloven meer op te passen en niet meer tegen het verkeer te rijden. Zelf vind ik de eerste optie beter (omdat men aangeeft de situatie gezien, bedacht en ingeschat heeft), maar mijn praktijk leert, dat zelfstandig denken en handelen helemaal niet graag gezien wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor de opheldering
Ik denk inderdaad dat dit een belerend gesprek wordt. Reken maar niet dat je de naam van de melder te horen krijgt, we hebben immers een klikcultuur.
Als dit mij zou overkomen dan zou ik alles ontkennen. Jij was dat niet, de melding klopt niet, je hebt de indruk dat je voor de gek wordt gehouden, waarom laat de politie zich voor dit karretje spannen, enz enz.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik zou deze opstelling kiezen omdat je weet wat je fout hebt gedaan en er dus niet meer van hoeft te leren als als je schuld erkend dan sta je dus mooi geregistreerd als wegpiraat va de straat bij de politie. Dat zal nooit in je voordeel werken...