Aan welke eisen moet een lesauto voldoen?

Ik vroeg me af aan welke eisen een lesauto moet voldoen. En dan doel ik niet alleen op het blauwe bordje met de letter L, maar meer minimale kreukelzone, zijn er beperkingen in de carrosserie en dergelijke? Zijn er meer eisen aan zo'n auto? Ik bedoel een lesauto voor rijbewijs b

Toegevoegd na 14 uur:
Mij lijkt dat er meer eisen zijn, maar dat schijnt toch mee te vallen.
Zo leek me een cabrio niet mogelijk (want als de auto omslaat, wat makkelijker kan met onervaren bestuurders).
Minimale veiligheidseisen.
en bepaalde acceleratie tijden zouden het ingrijpen ook moeilijker maken.
Maar dit behoort dus niet tot de eisen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
8.1K

Het beste antwoord

Zijn in feite maar een paar eisen dat zijn de pedalen (alleen rem is verplicht volgens mij, bij schakelauto natuurlijk een koppeling, en gaspedaal is optioneel), de spiegels (ook instructeur moet goed kunnen kijken) en de herkenbaarheid (dus de L van Lummel bovenop). Verder zijn er geen bijzondere eisen dat ik heb kunnen vinden (en de site van de rijksoverheid acht ik betrouwbaar). Voor examenvoertuigen gelden wél bijzondere eisen, daarbij moet elke passagier een eigen portier hebben, moet er uitstekend zicht zijn rondom, en moet voldaan worden aan arbo-normen. Ook moet de examinator zicht hebben op de pedalen van de leerling en op de snelheidsmeter, en is navigatie sinds kort verplicht in het voertuig.

"Het CBR stelt eisen aan de motorvoertuigen en aanhangwagens waarmee leerlingen het praktijkexamen afleggen. Voor elk voertuig gelden verschillende eisen. Voor het praktijkexamen B (personenauto) zijn dat onder meer:
De pedalen zijn goed zichtbaar voor de examinator.
Er is een extra linker- en rechterbuitenspiegel voor de examinator.
Er zijn geen hinderlijke of gevaarlijke voorwerpen in de auto aanwezig.
De personenauto heeft 4 zitplaatsen en is 4- of 5-deurs.

Welke eisen gelden er voor een lesauto?
De auto is herkenbaar als lesauto.
Als rijinstructeur kunt u vanaf uw zitplaats het koppelingspedaal, de rem en de koppeling bedienen.

Is navigatieapparatuur verplicht?

Sinds 1 september 2011 moet de examenauto beschikken over navigatieapparatuur."
Bron: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/eisen-voertuigen-bij-praktijkexamen

Lees ook eens op: http://www.rijlesinfo.com/lesauto

Toegevoegd na 1 minuut:
Hm, in de eerste zin bedoel ik natuurlijk de dúbbele pedalen hé, uiteraard heeft elke auto pedalen verder...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de auto moet dubbele bediening hebben. verder zijn de eisen gelijk aan de normale personenauto's, die op de europese markt mogen rondrijden.

Toegevoegd na 3 minuten:
en natuurlijk extra spiegels voor de instructeur.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Dit zijn heel wat eisen. Een auto ombouwen gaat niet, want het moet door een gespecialiseerd bedrijf gebeuren. Verder moet er naast een tweede koppeling en rem ook aparte stoelen zijn voor de instructeur en de lesnemer. Ook eisen aan de spiegel moet minimaal 4 x 8 cm bedragen. De bolling van het spiegelglas mag niet te sterk zijn.

In de bronbijlage kun je er meer overlezen, want het is een zeer uitgebreid antwoord op je vraag.
11 jaar geleden
de auto is gewoon een normale wagen daar zijn geen andere eisen aan. Wel moet er een dubbelebediening in en extra spiegels.
11 jaar geleden
Er zit verschil tussen de eisen voor een lesauto en de eisen die het CBR stelt aan een examen voertuig. Hierboven zijn vooral de eisen voor een lesauto genoemd (dat vroeg je ook). Aangezien de meeste lesauto's ook examen voertuigen zijn is het wel verstandig hier rekening mee te houden bij aanschaf van de auto. Veel verschil is er niet maar zo mag bijvoorbeeld een lesauto een 3 deurs zijn maar een examen voertuig niet.
Ook heeft het CBR hogere eisen betreft veiligheid/veiligheidssystemen

Een lijst met voertuig eisen en goedgekeurde voertuigen is op te vragen bij het CBR.