is het verstandig om een auto met veel kilometers te kopen?

betreft een hyundai van 2000 met 277000 op de teller
en een prijs van 1000€ is dit redelijk?

11 jaar geleden
in: Auto's
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat weet u van de onderhoudhistorie van de auto?
jodyenboyke
11 jaar geleden
Juist sxiopo, en vooral is de distributieiriem vervangen, koppelingsplaten e.d.
stiena58
11 jaar geleden
De auto is van de buurvrouw en die gaat met alles goed om dus ook met de auto.
Ik weet niet hoe het er verder uitziet i v m. reparaties,zal eens navragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betreft het een diesel of benzinemotor ??
stiena58
11 jaar geleden
voor zover ik weet een benzinemotor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wilt u niet voor verrassingen komen te staan kijk op de site van de RDW naar de historie van het voertuig, APK, gestolen?, WAM verzekerd?, motorrijtuigbelasting,
Afgifte deel 1 en 2, Bereken of de auto niet te duur wordt mbt belasting en verzekering, verlang een nieuwe APK, (Het is niet ondenkbaar dat hij niet door de APK komt ivm milieu eisen of andere gebreken.) Vraag of u een aankoopkeuring door de ANWB mag laten doen. Verlang een uitgebreide proefrit. Ding af.
Heeft u er zelf geen sjoege van?, neem iemand in de arm die dat wel heeft. Aan merktekens op de banden kunt u aflezen welk productiejaar het is. Profiel zegt niets als de banden stokoud zijn.
Kijk in de wielkasten naar vering en schokbrekers (roest/lekkage) Ga onder de auto kijken of de uitlaat acceptabel is (dempers of katalysator) Let op lekkageplekken van radiateur, motorblok, stuurbekrachtiging, rembekrachtiger, stuurbekrachtiger)
Werken alle elektrische systemen? Controlelampjes, verlichting, richtingaanwijzers, elektrische ramen, deurvergrendeling, startblokkering, aanjager, achterruitverwarming, houdbaarheidsdatum airbag?
Controleer de rubbers van torsiestangen, wielophanging,
manchetten van aandrijfassen, portier en raamrubbers,kijk onder de matten (voor/achter/kofferbak) op slechte plekken. Ga nooit af op die audioaccessoires en snufjes, het eerder omschrevene is belangrijker en kan u een hoop narigheid besparen. Heb ik u ontmoedigd? Dat moet ook wel met zo,n kilometerstand.

Het beste antwoord

Het is lastig hier een goed antwoord op te geven.
10.000 snelweg kilometers is ongeveer dezelfde belasting voor een motor, als een koude start en 10 stadskilometers (!). Gezien de leeftijd en km-stand van de auto, zal de auto voornamelijk snelweg gereden hebben. Dit is dus geen probleem. Let even op bij remmen (trekt-ie naar links of rechts...) en geluiden bij het schakelen.
Hyundai is een erg betrouwbaar merk, dus die 277000 km zal motorisch geen probleem zijn. Als de auto netjes is, wellicht met bekende historie enzo, dan zou ik het wel aandurven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zolang die auto het nog goed doet maakt de meterstand niet uit, maar ik denk wel dat die niet heel lang meer meegaat, dus als u hem 5 jaar wilt gebruiken ofzo dan zou ik toch voor een auto gaan met een wat minder kilometers kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
277000 km is voor een auto die bekend staat als betrouwbaar alvrij veel. Dus ook voor een wat minder gangbaar merk. (Niets slecht over Hyundai !!).
Het igt ook aan de onderhoudshistorie. Als alle beurten altijd netjes en op tijd zijn uitgevoerd zal dat beter zijn dan wanneer hier niets van bekend is.
Feit is wel dat er heel veel auto*s zijn die met minder km's zijn afgeschreven.
Als aan deze auto reparaties moeten worden uitgevoerd, zullen ze niet heel goedkoop zijn.
Ik denk dat je voor 1000 best iets kunt vinden met minder km's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn broer werkt in een garage, hun ervaring met Hyundai is niet al te positief.

De motoren gaan het slecht doen, de ramen donderen naar benenden. De deurvergrendeling houd er mee op, veel kortsluiting.

De auto's zien er vaak vet uit, maar geven op den duur veel reparaties.

Dat is wat ze mij vertelde toen ik mijn auto wilde weg doen en een Hyundai €1000 bak wilde kopen.

Ik vind 277000 op de teller HEEL erg veel, bijna 3 ton! Dan zegt het bouwjaar ook niets meer. (ik heb een Mazda van 1995 die heeft 205000 gelopen) Ik zou het echt niet doen als ik jou was.

Voor dat geld kun je vast iets beters krijgen, wat minder heeft gelopen.
11 jaar geleden
stiena58
11 jaar geleden
Nou weet ik het niet meer!
De ene zegt betrouwbare auto en de ander raad de auto niet aan .
En wat is duur bij reparaties?
Hyundai is toch geen grote auto?
Ik twijfel nu echt heel erg!!!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou om een voorbeeld te geven: Distributie 500 euro
Koppakking 1000 euro
Stabilisatorstangen 300 euro
Remmen en schijven 300 euro
Waterpomp 200 euro Het hoeft geen grote auto te zijn om kapot te gaan. Een kleine fiat kan ook dit soort kosten hebben. daarnaast zijn onderdelen voor auto's zoals Hyundai moeilijker te krijgen, dan bijvoorbeeld van Peugeot of een duits merk. Daar kun je vaak ook nog imitaties voor krijgen, maar van Hyundai niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze hyundai is ook van2000,maar we hebben er nog maar weinig onkosten aan gehad.Het is maar hoe je er mee omgaat!!!!!!!!!!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat ben ik met je eens Brand, maar heeft die ook 3 ton gelopen? Als jij als eerste eigenaar altijd netjes onderhoud hebt gedaan. Of later misschien is er niets aan de hand. Mar als je van de historie niets af weet en hij heeft zo veel gelopen...dan zou ik het dus NIET doen.
Over het algemeen is een Hyundai een degelijke auto. Waarbij ook hogere kilometerstanden goed haalbaar zijn.
Natuurlijk blijft het kopen van een 2e hands auto een gok. Het kan goed en het kan slecht uitpakken.

Maar wanneer het een Diesel auto betreft (wat aannemelijk lijkt gezien een gemiddeld jaar kilometrage van 23.000 km per jaar), lijkt de auto nog lang niet versleten.
Bij benzine auto's is de kilometerstand wel behoorlijk hoog. Maar een gok van €1000,- lijkt het me wel waard. De prijs klinkt behoorlijk aantrekkelijk (al weet ik niet welk type).

Verder is de onderhoudshistorie van belang. Je kan beter een auto met veel kilometers kopen die goed onderhouden is, dan een auto met weinig kilometers waar heel laks mee om is gegaan. Wanneer er bijvoorbeeld niet tijdig olie is aangevuld kan dit namelijk voor grote problemen zorgen ongeacht de kilometerstand.
Een liefhebber zou dit altijd controleren en er met beleid mee omgaan.

Wel een tip is het om te kijken wat kilometerstanden zijn die bereikt worden met dit type auto.

Maar mijn eindconclusie is:
Dat een auto van €1000,- zeker de gok waardig is om het te proberen. Want zoals eerder aangegeven een 2e hands auto kopen blijft een gok. Maar gezien het merk staan ze bekend als degelijk en dat in combinatie met de prijs!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de auto heel goed is onderhouden en echt alle onderdelen op tijd zijn vervangen, dan zou het zo moeten zijn dat de auto nog wel even mee kan.

Ik zou daar echter niet op gokken. 277.000 km is voor een gemiddelde auto een hoge km stand.

Ik denk dat er voor 1000 euro auto's te krijgen zijn met een veel lagere km stand. Misschien zijn ze wel wat ouder.

Overigens zou ik voor 1000 euro uberhaupt niet al te veel verwachten. Als een auto van die het een jaar volhoudt mag je volgens mij tevreden zijn.

Een tweedehands auto blijft altijd een gok. Het kan hartstikke goed gaan , maar vaak koop je andermans ellende.

Is 1000 euro een redelijke prijs voor een Hyundai van 2000 met 277000 km? Ik twijfel. Probeer anders nog wat van de prijs af te dingen als de auto verder goed bevalt. Biedt eens 750 euro en mompel dan nog iets over "crisistijd" en "recessie".

Zou de verkoper happen, dan heb je voor weinig geld een auto. Mocht hij toch uit elkaar vallen, dan kun je wellicht nog de bruikbare onderdelen eruit halen en verkopen en de restanten naar de sloop brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stiena58
11 jaar geleden
Ik rij zelf niet veel zo ongeveer 3000 km per jaar!
Dan zou hij nog iets langer mee kunnen .....
Maar ik heb ook twijfels!!!
Het is mijn buurvrouw maar toch!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3000 per jaar is zo goed als niks. Dat is ongeveer 60 km per week. Heb je dan wel een auto nodig? Denk eens aan de verzekering en wegenbelasting die je betaald. Dat zijn vaste bedragen, ongeachte hoeveel je rijdt. De kosten per km worden zo wel erg hoog. Ik zou dan eerder kijken of je niet met een brommertje uit de voeten kunt. Bedenk ook dat veel stilstaan en veel kleine stukken dodelijk zijn voor een auto. Hij moet iedere keer weer op temperatuur komen en voor hij op temperatuur is, gaat -ie alweer uit. Je hebt zelf al twijfels. Op rijles heb je geleerd "bij twijfel niet inhalen". Wil je perse een auto en overweeg je toch deze Hyundai, kijk dan of de auto aan al je verwachtingen voldoet. Is hij mooi genoeg? Is hij technisch in orde? Krijg je een vol jaar apk erbij (zou ik wel eisen)? Dat soort dingen. Onderhandelen over de prijs is zo goed als standaard. Gewoon proberen. Ik zeg maar zo: wie niet waagt, blijft altijd maagd. Dat de auto van de buurvrouw is geweest, zegt niks. Een mens wordt het meeste genaaid door degene waarvan je het niet verwacht.