Wie heeft voorrang op deze kruising waar iedereen elkaar voorrang moet verlenen?

Ik wil een gelijkwaardige kruising oversteken en wacht op een auto die van rechts komt, om die voorrang te geven. Die auto ziet dat hij ook voorrang moet geven, namelijk aan een auto die voor hem van rechts komt, en die dus tegenover mij staat. Die laatste auto wil echter linksaf slaan, en wacht daarom op mij om rechtdoor te gaan. Daar staan we dan. Wie heeft voorrang? Oh ja, ik zelf was met de fiets.

Toegevoegd na 7 minuten:
De auto die rechts van me staat wil rechtdoor rijden, voor de duidelijlheid

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
13.7K

Het beste antwoord

Leuke vraag, maar de fout zit m er in dat je vraagt wie er voorrang heeft.

In het verkeer praten we niet over voorrang hebben, maar enkel over 'voorrang verlenen'.
Iedereen moet in jouw geval de persoon van rechts, of jij je tegenligger voorrang verlenen. Niemand heeft voorrang.
Deze situatie kan dus alleen doorbroken worden wanneer één iemand juist voorrang verleent aan de persoon van links.
Als de auto die voor jou van rechts komt aan jou voorrang verleent, mag jij gaan rijden, dan die vAn rechts, en dan de laatste.
Is er niemand die een ander voorrang verleent die dat niet verplicht is, dan kan jij degene zijn die dat doet.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij zo'n patstelling komt het aan op de beleefdheid of onbeleefdheid van één van de betrokkenen.

Ofwel iemand gebaart dat de ander voor mag gaan, ofwel iemand neemt gewoon voorrang. Met verkeersregels kom je er in ieder geval niet uit.
11 jaar geleden
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. De beide auto's slaan af en moeten dus op jou wachten. Jij mag eerst, dan de auto die tegenover je aankomt ( want hij komt van recht voor de andere auto, daarna pas de auto die voor jou van rechts komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat nu niet op. Ook fietsers moeten "rechts gaat voor"hanteren.
bamibal
11 jaar geleden
In de tekst staat niet dat de eerste van rechts komende auto afslaat.
De auto die voor jou van rechts kwam heeft voorrang.
Daarna mag jij en tot slot de auto die jou tegemoet komt, die (voor hem) links af wil omdat jij rechtdoor wilt.

"korte bocht gaat voor de lange bocht"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gelegenheidsvoorang jij en degene die rechtover je stond gaan alle twee gelijk en daarna de auto rechts van je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
walter
11 jaar geleden
Gelegenheidsvoorrang bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt wel hoor! Ken de theorie zo vanbuiten!
walter
11 jaar geleden
Ik ook. En die bestaat niet.
Als jij normaal gezien iemand voorrang moet verlenen, maar als die op iemand anders moet wachten, zou jij kunnen rijden. Dan heb jij gelegenheidsvoorrang.
Maar....gaat die andere auto dan alsnog rijden, en krijg je een aanrijding, dan ben jij fout. Want jij had voorrang moeten verlenen. Dan heb je niks aan gelegenheidsvoorrang, want de verzekeringsmaatschappij zal dan ook zeggen dat die niet bestaat. Hij komt ook nergens als regel voor in het Reglement VerkeersRegels en Verkeerstekens 1990.
En als die regel er niet staat, dan bestaat die dus niet.
Dit lost zich meestal vanzelf op, zonder dat je er erg in hebt. Maar theoretisch gezien zou je door middel van een handgebaar of zo voorrang moeten krijgen van iemand.

Een ongeschreven regel is dan ook wie het eerst op de kruising afkomt heeft voorrang. Je neemt dan dus de chronologische volgorde van plaatsen aan. Maar dit is zeker geen wet waar je je bij een verzekeringsmaatschappij kan beroepen als je een ongeluk veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van rechts heeft voorrang. Dat is de regel. Waar ze heengaan (links/ rechts/ rechtdoor), daar zegt de wet niks over.

Waarom niet: als je een auto van rechts zie komen en je ziet geen richtingaanwijzer knipperen, dan kan de auto zowel rechtdoor willen gaan, of rechtsaf willen slaan (de richting naar rechts zie je namelijk niet goed van de linkerzijkant).

In de praktijk kun je het beste even kijken wie het brutaalste is en dus als eerste gaat. Daarna volgen de gebruikelijke regels.

Ga je zelf als eerste, doe het dan langzaam en voorzichtig en zwaai even naar de anderen om ze te bedanken voor de voorrang.