ik heb een auto verkocht aan een duitser. Heeft hij een tijdelijk kenteken nodig om de wagen op zijn naam te zetten en kan dat enkel via een gwk?

vraag me ook af of we daar beiden bij moeten zijn zoals bij een nl overschrijving op het postkantoor. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Het beste antwoord

Een auto uitvoeren
Als een auto met een Nederlands kenteken voorgoed naar het buitenland gaat, moet u de kentekenregistratie in Nederland bij de RDW beëindigen, dit is belangrijk voor het stopzetten van de voertuigverplichtingen (Motorrijtuigenbelasting, Wettelijke Aansprakelijkheid verzekering en APK).

U hoeft het kenteken niet op naam te hebben om de uitvoer te regelen. Wel moet u minimaal 18 jaar oud zijn. Het is aan te raden dat de persoon, die in het buitenland het kenteken voor het voertuig wil aanvragen, zelf de uitvoer komt regelen. Hiervoor gaat u naar een RDW-keuringsstation, of naar een klantenservicebalie in Veendam of Zoetermeer.

Openingstijden keuringsstations voor uitvoer

Voor de openingstijden van de keuringsstations kunt u contact opnemen met de RDW klantenservice.

Voor het aanmelden van de uitvoer heeft u nodig
•Een geldig legitimatiebewijs
•Het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs van het kentekenbewijs.
•De kentekenplaten (-plaat) van uw voertuig

Het is niet verplicht om het Voertuigbewijs te tonen, maar als u het Voertuigbewijs niet bij u heeft, moet u wel beschikken over het chassisnummer. Dat moet u invullen op de uitvoerverklaring.

De RDW-medewerker vraagt u om een 'uitvoerverklaring' in te vullen. U overhandigt het ingevulde formulier en de kentekendocumenten aan de medewerker. Ook de kentekenplaat levert u in. Na controle krijgt u van de medewerker:
•Een uitvoerverklaring in tweevoud: het origineel (wit) en een kopie (de groene doorslag). Deze uitvoerverklaring is het enige bewijs dat uw voertuig officieel voor uitvoer is aangemeld in de kentekenregistratie en dat u niet langer aansprakelijk bent voor de voertuiggebonden verplichtingen.
•Het gestempelde Tenaamstellingsbewijs

Op het moment dat de RDW de uitvoer accepteert, vervalt de geldigheid van het kentekenbewijs. U mag dan met uw voertuig geen gebruik meer maken van de openbare weg, tenzij u een uitvoerkenteken aanvraagt.

Bij de aanmelding van uitvoer kunt u aangeven of u nog met het voertuig gebruik wilt maken van de openbare weg of dat u het voertuig op een trailer vervoert. Als u van de openbare weg gebruik maakt, heeft u een uitvoerkenteken nodig. Dit uitvoerkentekennummer wordt dan op de uitvoerverklaring ingevuld. U krijgt dus geen apart document hiervoor. De RDW geeft het uitvoerkenteken direct af als u de uitvoer aanmeldt (bij een RDW-keuringsstation of de RDW-klantenservi

Toegevoegd na 2 minuten:
in Zoetermeer of Veendam). Rest BRONSITE!
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
shit, moet ik helemaal daarheen sturen..
Thanx voor je antwoord!