Waarom moet je nieuwe banden inrijden?

Voor mijn nieuwe auto heb ik winterbanden gekocht. Die moet ik eerst inrijden: gedurende de eerste 500 km hebben ze nog niet de maximale grip, en dus niet de maximale remvertraging.

Wat gebeurt er met de banden tijdens het inrijden? Anders gezegd: wat is het verschil tussen wel en niet ingereden banden?

Extra vraag: waarom maakt de fabrikant het rubber niet al meteen zo, dat het ingereden is? 500 km laten draaien op een machine moet te doen zijn, en misschien, als het alleen om de oppervlaktestructuur gaat, kan de fabrikant de "ingereden" structuur meteen al aanbrengen.

Wie kan mij dit uitleggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Alle nieuwe banden (vooral winterbanden) moeten de eerste 200 à 300 km worden ingereden met een gemiddelde snelheid op droge wegen, om het loopvlak af te slijten. Er zijn verschillende redenen om dat te doen: banden worden gevulkaniseerd in verhittingsvormen, die uiterst nauwkeurig worden vervaardigd (1/100 mm) en die uitsluitend zeer gladde oppervlakken vertonen. Anderzijds bevatten de vormen niet alleen al de details van het loopvlakpatroon met ontelbare profielgroeven, maar ook al de markeringen en een groot aantal luchtgaten. Al die elementen houden de band tegen wanneer hij uit de vorm wordt verwijderd. De band kan alleen gemakkelijk en zonder vervorming uit de vorm worden verwijderd wanneer hij niet aan de vorm blijft kleven. Daarom worden banden langs buiten ingespoten met een siliconeachtige lossingsmiddel. En dat middel moet worden verwijderd van het loopvlak door de band in te rijden op droge wegen, zonder daarbij te scherpe bochten te nemen of te hard te remmen. Pas na het ondergaan van een dergelijke inrijprocedure bereikt een nieuwe band zijn optimale prestatieniveau en zijn volledige grip.

Bronnen:
http://www.firststop.nl/banden/bandentips#p14

De vezels gaan zich zetten naar de auto... De rubberdeeltjes gaan zich verzetten tegen de krachten die er dynamisch optreden... De statische wrijving van de band en de ondergrond zet zich naar de krachten die er optreden... En omdat afhankelijk is van de auto en van de ondergrond kan de fabrikant dat niet voor je doen... zodoende...

100-150km wordt er gezegd, maar als je dat op de snelweg doet, dan zijn de randen nog steeds glad. Waar het om gaat is dat je het gladde laagje van je band gesleten hebt. Dit doe je door je hellingshoek steeds iets verder op te bouwen totdat je je band helemaal geraakt en schoon hebt. Op een bochtige weg heb je dat missch. na 10 km al voor elkaar. Op de snelweg na 150km nog niet. Wat je ook kunt doen is een leeg parkeerterrein opzoeken en daar rondjes rijden. Steeds iets schuiner. Dan heb je het laagje er met 10 minuten vanaf. Succes.!

Hallo Rotaluclac, Alle banden moet je inrijden ! Dit komt omdat de band voor het monteren op de velg eerst met vet word ingesmeerd Daarna word de velg + band gebalanceerd door middel van plak of slag lood op de velg Het balanceerapparaat geeft exact aan op welke plek het lood moet komen Dus als je meteen hard optrekt zal (door het vet op de band) de velg eerst draaien zonder de band mee te nemen en dan klopt de plaats van het lood niet meer en gaat de auto trillen

Omdat de banden en wiel op elkaar aangepast moeten worden, dit heeft wat tijd nodig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100