Is het strafbaar om met een auto te rijden waarvan het dak is afgeknipt?

Ik wil deze zomer van mijn auto een cabriolet maken. Het gaat om een peugeotje die na de zomer sowieso de deur uit gaat. Maar vraag me alleen af of dit legaal is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
6.9K

Het beste antwoord

Elk typt auto moet gekeurd worden voor er kentekens voor kunnen worden afgegeven. Als je iets wezenlijk wijzigt in de constructie geldt de keuring niet meer, en mag je er niet zomaar mee de weg op. Inderdaad worden er wel cabriolets gemaakt door het dak van een auto te verwijderen, maar dan wordt ook meestal de bodem versterkt. En vervolgens moet-ie worden gekeurd dus.
Dat kan best nog problemen geven, zie de link.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Duidelijk en met een doorslaggevende link ;) (Alle andere antwoordgevers, ook bedankt)

Andere antwoorden (9)

Ik zou niet weten waarom dit niet zou mogen omdat er ook gewoon auto's zijn met een opendak?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dat mag niet want dan moet hij eerst nog voor de keuring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je voldoet niet meer aan de voor jou auto afgegeven type goedkeuring dus mag het niet zal dan herkeurd en nieuwe papieren moeten krijgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit mag natuurlijk niet.
Het dak maakt deel uit van de carrosserie en kan niet zonder gevolgen afgezaagd worden.
De zgn. stijfheid is uit de auto en rijden ermee is gewoon gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, de structurele integriteit van de auto is naar de vaantjes. "Hull breach, hull breach!" zouden ze op de Enterprise roepen... +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig is er nog iemand die het snapt +
Het is niet legaal, en niet verstandig. Als het dak er af is , ben je gelijk een groot deel van de sterkte kwijt. Zie het als een doos, waarvan je één zijde weghaalt, dan wordt de rest van de constructie zwak.
jc54
11 jaar geleden
Dit is levensgevaarlijk en verboden! Het dak van je auto vormt een essentieel deel van de kooiconstructie van je auto. Dit is de constructie die ervoor zorgt dat bij een ongeval de cabine grotendeels intact blijft, waardoor de inzittenden meer kans hebben het ongeval te overleven. Nu de kooiconstructie kapot is geknipt breng je je eigen leven en dat van je passagiers in gevaar! Ook is de torsiestijfheid van je auto weg. Dit zul je kunnen merken als je een bocht of een verkeersdrempel neemt, de carrosserie gaat verdraaien en wrikken. Een echte cabriolet heeft dan ook allerlei verstevigingen in de rest van de carrosserie, om te zorgen dat de auto gewoon kan rijden. Een cabriolet weegt dan ook een stuk meer dan een vergelijkbare dichte auto. Mocht je tenslotte besluiten om alsnog de weg op te gaan, dan zal de eerste de beste agent die je ziet rijden je aan de kant zetten, omdat je voertuig niet meer voldoet aan de typegoedkeuring die ervoor is afgegeven. Ga uit van een flinke boete!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag van een auto een cabrio maken. Dit is wel veel werken want veel versteviging zit in het dak. Je zult panelen in de auto moeten versterken om voor de zelfde stevigheid te zorgen.

Zelfs als je dit goed hebt gedaan moet je de auto door het RDW goed laten keuren. Alle grote veranderingen aan je auto moeten door het RDW gekeurd worden. Je kan denken aan de wijziging van de motorinhoud en dergelijke maar ook in dit geval wijziging van de carrosserie.
Hier wordt gekeken of je auto legaal de weg op kan. De kosten die je moet maken zijn de overweging voor een andere auto waard!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas mag het niet :(

Maar het is wel een ontzettend leuk idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je kan van een gesloten auto niet zomaar een cabrio maken. Een als cabrio gebouwde auto zit heel anders in elkaar dan één met een dak. Het dak en de dakstijlen zorgen mede voor stevigheid van de carrosserie en als die niet aanwezig zijn, moet die stevigheid ergens anders aangebracht worden. Dat verklaart ook mede de vaak veel hogere prijs van een cabrio. Als je het dak eraf zou knippen houd je een auto over die als los zand aan elkaar hangt en dus LEVENSGEVAARLIJK is.