Waar moet ik op letten bij het kopen van een 206?

Ik wil binnenkort een 2e hands Peugeot 206 kopen bij de Peugeot garage. Het betreft een Peugeot uit 2000 voorzien van een 1.6 16v. Het is een luxe uitvoering met airco, cruise control en een panoramisch dak. En op de klok 70.000 km

Zijn er dingen waar ik op moet letten zodat ik niet voor onverwachte uitgave sta? Denk daarbij aan bepaalde punten waar de auto roestgevoeliger is. Of elektronica problemen. Gewoon puntjes van aandacht in dit type auto

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
9.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://forum.fok.nl/topic/1432819

Het beste antwoord

Ha, die Michilkoppens;

Peugeots 206 staan in het algemeen als degelijk en betrouwbaar bekend. Van de oudere motortypes was bekend dat die na 100 tot 120.000km nog wel eens een koppakking lustten, maar dat is bij de latere (dus ook deze) 16V-motoren volgens mij niet meer aan de orde. Spreek met de dealer af dat hij de distributiesnaar (voor zover nog niet gedaan) laat vervangen, koop de auto met garantie en dan heb je grote kans de eerste jaren probleemloos door te komen. Je zou voor de zekerheid voor de aanschaf ook nog een DEKRA- of ANWB-keuring kunnen laten uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Roest zal waarschijnlijk wel meevallen, maar bij de wielkasten, het dak en de deurlijsten kun je even checken.
Verder even vragen wat er allemaal al vervangen is aan de auto, en ook even checken of de bandjes nog voldoende profiel hebben. Succes met de aankoop van je nieuwe auto;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk ook even goed onder de auto of er geen grote oliesporen zitten. Een beetje "zweten" kan geen kwaad. Het liefst moet het onder motorkap niet schoon zijn. Zodra er onder de motorkap schoongemaakt is, weet jij niet of er oliesporen hebben gezeten.

Distributieriem moet gedaan zijn of bij aankoop gedaan worden zoals hierboven vermeld. Dit is een erg dure reparatie namelijk.

Check of alle elektronica het doet.

Check of de onderhoudshistorie bekend is.

Check of de airco goed koud word, bijvullen is redelijk prijzig.

Check de remschijven en blokken.

Check kleurverschil in de auto kijk uit verschillende hoeken. Bumpers mogen iets anders gekleurd zijn, dat heeft te maken met het materiaal waarop gespoten is.
Zit er kleurverschil in, kan het zijn dat de auto schade heeft gehad. Kijk ook extra na verschillen in naden. bijvoorbeeld bij de motorkap.

En doe altijd een proefrit. Kijk of die goed stuurt, niet naar een kant trekt als je even je handen iets van t stuur houd.
Kijk ook even of het stuur niet trilt.
of je nergens rare geluiden hoort.
Bij stilstand even je stuur helemaal naar links draaien en naar rechts of je dan geen rare geluiden hoort.
en natuurlijk of de auto goed remt.

Maak voor je zelf een checklist en ga die punten na, anders vergeet je dingen. Een auto kopen maakt mensen enthousiast en blijft een emotioneel proces.

Een auto kopen blijft uiteraard een gok, maar met slim nadenken kan je al veel risico's uitsluiten.

Neem indien mogelijk iemand mee die veel verstand van auto's heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak een behoorlijke proefrit, de peugeot 206 heeft brede stukken bij de voorruit, waardoor het zicht beperkt wordt, als je wat kleiner bent, ook hebben veel peugeots problemen met het in z'n achteruit zetten, verder een heerlijke auto, waar je veel plezier van kan hebben.