Hoe kun je bepalen of een dieselmotor geschikt is voor bio-diesel?

Ik heb een VW-polo met een blue motion diesel motor. Omdat deze net nieuw is, is gewoon proberen geen optie. Ik ben eerst benieuwd naar de feitelijke verschillen tussen diesel en bio-diesel. Van daaruit kan wellicht herleid worden of bio-diesel kansrijk is zonder schade aan de motor toe te brengen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3K

Antwoorden (3)

BIO-DIESEL IS NOOIT EEN OPTIE.
Tenzij je met een vooroorlogse (nu ja, tot +-1990)diesel wil rijden.
De fabrikanten van dieselpompen en injectoren schorten zelfs meteen iedere vorm van garantie op indien ze kunnen aantonen dat er bio-rommel bij geweest is. En je mag absoluut zeker zijn dat ze het kunnen vinden.Heb het meerdere malen meegemaakt met een bedrijfje hier in frankrijk dat biodiesel wou commercialiseren. Absoluut niet geschikt voor moderne diesels. Leidt gegarandeerd tot zware schade op relatief korte termijn bij iedere direct ingespoten diesel en de injectiepompen ondervinden er ook nogal wat last van. Meestal zijn die dan on-reviseerbaar en moet je een volledig nieuwe kopen. En dat kost vele euro's.
Wat biodiesel precies is is niet altijd duidelijk. Er bestaan vele soorten van. Gaande van versleten frituurolie met koolzaadolie of zonnebloemolie bij tot afgedraaide motorolie. Alles behalve bio dus. Maar het bekt zo mooi...
Vele schepen draaien trouwens op een mengsel van oude olie en zware diesel. Maar die motoren zijn net iets minder veeleisend.
Afblijven dus.
Als je ecologisch wil rijden koop dan een moderne diesel met roetfilter of een benzinewagen met katalysator of gewoon op gas.
Info vind je ook bij het plaatselijke Bosch Center waar ze gespecialiseerd zijn in die problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe moderner een auto hoe geavanceerder de apparatuur. Ga in een nieuwe polo dus NOOIT bio-diesel gooien.
Voor enkele types is dit goed gekeurd deze zijn makkelijk te vinden via internet. Deze polo valt er niet onder.
Je zou hier zeker motorschade mee oplopen zo niet stil staan langs de weg, omdat de motor simpelweg niet wil rijden hierop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is maar 1 manier die ik je kan adviseren: "Neem contact op met de Importeur" tenslotte gun ik je niet een strop, doordat er schade optreed en er geen garantie-vergoeding voor je inzit!

Niet altijd is Bio brandstof beter, wist je dat? (http://www.amt.nl/Nieuws/Biobrandstof-niet-altijd-beter.htm)