Renault Megane 1.6 16v 1999 loopt soms onregelmatig stationair, hoe los ik dit op?

Mijn auto vertoont af en toe plotseling rare kuren. Af en toe gaat het toerental stationair ineens omhoog tot 2000 toeren (op benzine), en komt daar ook niet meer onder bij stationair. Tegelijkertijd loopt hij op gas ook niet goed meer (slaat of af in bochten en bij stoplichten, of loopt ook stationair 1700 toeren).

Dit probleem doet zich niet altijd voor: af en toe loopt hij op beide brandstoffen perfect (Benzine 900 toeren, LPG 800 toeren), en soms krijgt hij ineens random deze rare kuren.

Ik heb al vaak gehoord dat het aan het gasklephuis kan liggen: deze is zelfs al vervangen door een nieuwe.
De MAP sensor is ook vervangen, ik heb bij de sloop een map sensor gekocht die af kwam van een goed lopende motor (ook een Megane 1.6 16 v 1999)

Verder is het wel zo dat de temperatuursensor in de auto stuk is (geeft aan dat het buiten tussen de 45 en 49 graden is elke dag) Waar zit deze sensor precies?
Daarnaast zuigt hij bij de gashendel in de motor wat valse lucht, maar aangezien het gasklephuis is vervangen lijkt het me sterk dat de rubbers niet goed afsluiten..

Ik heb ook wel eens gehoord van mensen dat het kan zijn dat er af en toe LPG en benzine door elkaar worden gegooid als er een bepaalde terugslagklep niet is gemonteerd. Kan iemand dit bevestigen?

Kan dit probleem werkelijk aan de valse lucht liggen of zijn er mensen met een andere blik op dit probleem?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je niet een goede (niet al te dure) garage? Zo een die verrstand heeft van alle merken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee helaas, de garages gokken en gissen ook maar wat. Zelfs de Renault garage kan me niet precies vertellen wat er aan de hand is voordat ze een duur ''onderzoek'' gedaan hebben.

Antwoorden (1)

Stap voor stap.
Wil je je gasprobleem oplossen, zal je eerst moeten zorgen dat hij op benzine goed loopt.

Daarna pak je je gasprobleem aan.

Je gaf zelf al aan dat hij valse lucht aanzoog.
Probeer deze lekkage te ontdekken, een spuitbus wd 40 of remmenreiniger kan de truuk doen.

Laat je motor stationair draaien en spuit met een spuitbus langs de diverse leidingen en pakkingen.
Mocht er ergens een lekkage zijn, dan zal dit direct merkbaar zijn door dat je toerental omhoog gaat.

Verder hoef je niet bang te zijn dat benzine en gas bijelkaar kunnen komen, de enige plek waar dat kan zijn is de verbrandingskamer.

Veel en meer daarover kun je vinden bij www.problemcar.nl