Een stukje van de motor ziet er vochtig uit, betekent dit meteen een kapotte koppakking?

Heb vandaag wat aan de auto gesleuteld en toen kwam een kennis langs en hem viel op dat een stukje bij de motor vochtig was en hij zei je hebt de koppakking kapot.
Maar betekent dit dan echt meteen dat die kappot is?
Er komt geen witte rook uit de uitlaat.
En de auto is gister voor iets anders na de garage geweest, dus misschien hebben hun iets geknoeid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
12.3K

Antwoorden (8)

Die witte rook duid op te weinig olie. Dit ziet er idd als de koppakking uit die lekt. Maar dat hoeft niet. Vooral bij oudere auto's is dit vaker te zien. Ze noemen het " het zweten van de motor" en dat is normaal. Je kunt eventueel de bouten op je motor een klein beetje "voorzichtig" aandraaien. Als je het niet vertrouwd, rij dan even naar een "andere" garage, en stel daar je vraag. Als je dit laatste 4x doet, heb je bijna zeker een goed antwoord op je vraag ;)

Toegevoegd na 7 minuten:
Die witte rook kan ook duiden op koelvloeistof in je olie. Er kan ergens een lek zitten waardood er koelvloeistof bij je olie komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk of je olie van de moter wit wordt, zo ja dan komt er water bij en is de pakking lek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziet er meer uit als de pakking van de kleppendeksel die lekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt tijd dat je de klepdekselpakking moet vernieuwen .
Die is met de tijd poreus geworden .
Of er zitten kleine scheurtjes in de pakking .
En als de motor loopt dan begint de pakking te lekken .
Dus even de pakking laten vernieuwen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kennis heeft het helemaal fout.

De verbinding waar de olie lekt is niet de koppakking maar de kleppendeksel pakking.

Als daar olie lekt dan kun je dat verhelpen door de drie schroeven op de bovenkant van na te trekken.
Op de foto zie je er twee.

Op de foto zie je ook dat op het kleppendeksel zelf ook olie zit. Dus waarschijnlijk is er iets geknoeid of is het slangetje van de kleppendeksel ontluchting dat je ook op de foto ziet los geweest en is daar olie uit gelopen.

Voorlopig even niets doen. Alleen de olie met een doek met wat terpentijn afvegen en na een paar dagen kijken of er soms nieuwe olie lekt.
Dan de drie schroeven op het kleppendeksel natrekken.
Edraket
12 jaar geleden
Als je wilt weten of het je koppakking is dan kun je de peilstok uit je motor trekken en er een aansteker bijhouden. Olie knettert namelijk niet en water (koelvloeistof) wel. Verder kun je het vaak ruiken, kachel vol aan op warm en je neus boven een roostertje. Witte "rook" is vaak waterdamp uit de uitlaat, condens dus, normaal en helemaal niet erg. Aanslag, witte of zwarte, in je uitlaat kunnen duiden op problemen in de motor, maar dan nog kan het van alles zijn en niet altijd de koppakking of weet ik wat. Als een diagnose stellen zo eenvoudig was dan zou iedere huisvrouw monteur kunnen zijn. Helaas kan er van alles kapot zijn aan een auto en lullen kennissen (veel garages trouwens ook) meestal maar wat in het rond. Koppakking kapot zie je trouwens niet zo snel aan de buitenkant van de motor. Bovenstaande opmerkingen over je pakking lijken er meer op. Succes.

Toegevoegd na 48 seconden:
Leuk hondje trouwens, wat is het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dit lijkt op huisvrouwenpraat.
Zeer wazige suggesties
Helemaal eens met de vorige "spreker": de kennis heeft ws abusievelijk de klepdekselpakking voor de koppakking aangezien. de lekkage is miniem, dus even schoonmaken en kijken of na een poos rijden de vochtplek weer verschijnt. zo ja: volgende keer klepdekselpakking vervangen. vergeet dan niet het klepdeksel en het filter van de carterventilatie goed te reinigen. succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er hoeft helemaal niets kapot te zijn.

Mijn advies, breng de vloeistofpeilen op orde ( zowel de motorolie als de koelvloeistof ).
Daarna maak je de boel goed schoon met een doek.
Als dat gebeurt is dan hou je hem gewoon om de week in de gaten, mocht het terugkomen dan heb je een probleem(pje).

Zoals ik het op de foto kan beoordelen is het gewoon vuiligheid ( zweten van de pakking, oude olie, straatvuil e.d. ).

Mocht je twijfelen aan dit antwoord,
dan kun je de vraag altijd voorleggen op www.problemcar.nl
Daar is menig hobbyist, monteur en amateur actief.

Je kan natuurlijk ook gewoon naar de garage gaan, een beetje eerlijke garage houder zou hoogst waarschijnlijk hetzelfde vertellen,
een ander monteerd gelijk een nieuwe kop en kleppendekselpakking.