Ik heb met mijn bedrijfs auto een briefenbus stukgereden, de brievenbus is stuk en mijn achterlicht. hoe is de schade op de brievenbus te verhalen?

de auto is alleen wa verzekerd . dus de lamp moet mijn baas vast betalen omdat ik fout was . welke papieren moet ik invullen en naar de verzekeringsmaatschappij sturen ?

moet ik verder nog iets regelen .
ik hoop op een aantal snelle antwoorden .

dankjewel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.2K

Antwoorden (3)

Die brievenbus valt dus wel onder de WA-verzekering ; schade toegebracht aan derden met, in dit geval, het voertuig. Ik denk alleen dat niet jij maar de baas (die de verzekeringsnemer zal zijn) dit op zich zal moeten nemen.
de schade aan de auto (de lamp) betaal je (de baas) in dit geval inderdaad zelf. Het is aan de baas of en hoe hij dat dan weer op JOU wil verhalen, en dan heb je kans dat het onder jouw persoonlijke WA-verzekering zou kunnen vallen.

Maar : verzekeringen doen altijd zo moeilijk mogelijk, dus kijk niet al te raar op als jij of je baas uiteindelijk toch nog voor een deel van de schade (lamp en/of brievenbus) opdraait.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er is eventueel nog een mogelijkheid, namelijk dat de kapotte brievenbus onder jouw persoonlijke WA zou vallen, net als wanneer je hem lopend of met de fiets omver gekeild had. Wellicht kun je dat nog als uitwijkmogelijkheid gebruiken, maar garanderen kan ik dat niet. Uiteindelijk ZAT je in een wettelijk verzekerd voertuig, dus dat zou in orde moeten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de schade aan de brievenbus kan nergens anders worden verhaald dan op de wa dekking van de auto. dit kan nooit op je eigen aansprakelijkheid polis worden gedaan want die heeft een uitsluiting voor schade die is veroorzaakt met een motorvoertuig.
de schade aan de auto komt voor rekening van de eigenaar van de auto. in dit geval je baas.

je baas heeft in principe geen verhaalsrecht op jou indien je toestemming had om in auto te rijden en er geen andere verwijtbare zaken aan de orde zijn zoals bijvoorbeeld dronkenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan sprake zijn van afwijkende regels binnen een bedrijf, waarbij bv het eigen risico wel degelijk verhaald kan worden op de werknemer...
Hier is sprake van artikel 185 van de WVW (wegen verkeers wet). Objecten worden namelijk gezien als zwakke verkeersdeelnemers. d.w.z. dat je als automobilist altijd fout bent (in dit geval met een niet bewegend object spreekt dat voor zich).
Hierdoor ontstaat er een snelle afhandeling bij de verzekeringsmaatschappij. Door het invullen van een SAF (schade aangifte formulier) wordt de verzekeringsmaatschappij op de hoogte gesteld en zal er een snelle afwikkeling volgen.

Ook met bedrijfsauto's is er alleen sprake van een bonus/malus korting (al is die ooit beperkt). Daarom kan het verstandiger zijn de brievenbus voor eigen rekening te nemen. Omdat de verzekeringspremie hoger wordt.

Jij moet deze SAF invullen en samen met je baas ondertekenen. Je kan in een later stadium altijd nog beslissen de rekening van de brievenbus voor eigen rekening te nemen