Een voormalige brandweerwagen (VWT3) uit '89, diesel, personenvervoer. Als wat voor soort voertuig zal belastingdienst 'm bestempelen?

Is het een personenauto? Een bestelbus? Autobus?

Ik wil 'm gewoon als privé wagen gebruiken. In de bus kunnen naast chauffeur 'n 6 tal personen mee.

Op zaterdag Belastingdienst gesloten. Kan dus niet bellen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh, ja: Hij moet dus nog geïmporteerd worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Als het gewicht plus laadvermogen meer dan 3000 kg ( ben niet zeker kan ook 3500 kg zijn) is wordt hij aangemerkt als vrachtauto en is rijbewijs C nodig. Wanneer een voertuig langer dan 25 jaar op (Nederlands) kenteken staat is geen wegenbelasting meer verschuldigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een VWt3 is een auto met een totaal maximum massa van minder als 3500 kg.
Zal dus nooit als vrachtwagen op kenteken komen te staan in NL, echter het ligt aan de indeling van de auto of hij bij import in NL als personenauto of bestelauto op kenteken wordt gezet.
Is het een auto ingericht voor vervoer van de manschappen dan is de kans groot dat hij als pers. auto komt te staan. Bij een materiaalwagen is de kans is de kans groot dat hij als bestelauto op het kenteken komt te staan. Daar kan je overigens zelf invloed op hebben, als jij de auto gaat aanpassen kan je zorgen dat hij van pa naar ba op het kenteken komt te staan, of juist andersom. Je kan overigens ook kijken of er een mogelijkheid is om hem als camper te laten keuren. De auto in de bijlage is dus als bedrijfsauto (grijs kenteken) op kenteken gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een T3 ingericht voor personenvervoer wordt gezien als een auto met geel kenteken. Een gewone personenauto dus.
De wegenbelasting je dus gewoon op kenteken of gewicht opvragen op de website van de belastingdienst.