Zou de Politie in 2012 toegang krijgen tot de kastjes van het rekeningrijden?

En op deze manier dus ook kunnen kijken hoe hard we rijden, en vervolgens sancties mogen opleggen?
Technisch moet dit kunnen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Dan nog niet, maar het gaat zeker gebeuren, want het is de natte droom van elke bestuurder (politicus dan, niet de autobestuurder :-) ) dat het geld gewoon komt binnenrollen.

Dit soort transities gebeuren volgens het principe van de kaasschaaf. Als ze dat nu namelijk meteen zouden invoeren zou er geen draagvlak voor zijn. Maar als over een paar jaar 100 miljoen bezuinigt moet worden op de politie, dan is de keus *of* minder blauw op straat *of* een deel van de politietaken automatiseren, dan mag je drie keer raden wat er dan besloten wordt... Dus worden nu de voorbereidingen al vast getroffen, en daarna is het wachten op de volgende bezuinigingsronde.

Maar 2012 is te vroeg, eerst moeten *alle* kastjes geinstalleerd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens ;De politiek' niet. Uiteraard is dat een kwestie van een wetsaanpassing. En ja. Als de politie & regering even nadenkt gaan ze dat natuurlijk op termijn wel doen. Dat is efficient flitsen. Krijg je op je radio door: 'U heeft te hard gereden, en een boete van 50 euro is toegevoegd aan uw rekening-rij-rekening'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat denk je zelf?

Natuurlijk kunnen ze dat dan... Nee dat doen ze nooit, zeggen ze dan... Wie geloof je beter, je eigen gevoel of het woord van de politie?...

Ja alles wordt bekend... Nu nog de chip er meteen achteraan, dan hebben we dat ook gehad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Cantare;

De eurotekens rollen waarschijnlijk alweer achter de oogjes van de korpsbeheerders, maar ik denk dat er hele sterke argumenten zijn waarom de wet niet op die manier verruimd kan en mag worden. Volgens de grondwet namelijk heeft iedereen die zich in Nederland bevindt onder gelijke omstandigheden recht op dezelfde behandeling. Aangezien buitenlands verkeer, motorrijders en bestuurders van auto's die voor het eerst voor 1 januari 1987 op kenteken zijn gezet niet met zo'n kastje hoeven rond te rijden zou er sprake van rechtsongelijkheid als die kastjes daarvoor gebruikt zouden mogen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat zou het einde van de wereld betekenen, hebben die Maya's toch nog gelijk gekregen.

Toegevoegd na 20 uur:
Maar mijn echte antwoord is dus dat de kans mijns inziens zeer reëel is dat de overheid ook daar weer misbruik van gaat maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is toch ook het hele opzet, denk ik. En je ben ten aller tijden traceerbaar, ook zoiets. Kan wel handig zijn als alibi voor wat dat ook, maar aan de andere kant.. Je kan als mens niet even een zinloos ritje maken in de toekomst. Ga maar uitleggen wat je moest langs het water die en die datum. Alles staat genoteerd, ik baal er eigenlijk van. Was al zo met de mobiel, nu de Ov-kaart en in de toekomst rekeningrijden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee..... dat wordt 2013

Vreemd dat juist links zo graag wil dat iedere normale burger onder permanent toezicht komt..... en zoveel rechten opeist voor criminelen...... of misschien niet??

Ik baal steeds meer van de gevestigde orde in deze bananenrepubliek.