Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe test ik wat de lichtdoorlaatbaarheid is van geblindeerde autoruiten?

Ik heb onlangs een andere auto gekocht, maar deze heeft aan de zijruiten geblindeerd folie. Aangezien de boete op te weinig lichtdoorlaatbaarheid 180 euro is wil ik graag weten of de folie te donker is, want dan haal ik ze eraf. De politie gebruikt een ''TintMan'', maar deze heb ik zelf natuurlijk niet. Is er een mogelijkheid om zelf te testen wat de lichtdoorlaatbaarheid is op een of andere manier? Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je niet even langs het politiebureau om het te laten testen? Ze hebben vast wel ergens zo'n apparaatje liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als het dan te "donker" is zijn ze vast zo vriendelijk een bonnetje daarvoor uit te schrijven. ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Meestal liggen de ruiten al tegen de standaard norm aan. De lichtdoorlaatbaarheid verlagen dmv folie levert al snel problemen op.
Omdat je aangeeft dat het folie is kun je dit ook per direct verwijderen. Als jij het per direct de lichtdoorlaatbaarheid in een goede norm weet te krijgen krijg je geen bekeuring van 90 euro (per ruit).
Natuurlijk word je altijd aangehouden als je geen tijd hebt. Vraag dit daarom aan bij het politiebureau, als jij dit vraagt zijn ze vast bereid mee te werken (zij hebben er baat bij dat het veilig is), en als jij het direct kunt verwijderen zal dit geen probleem opleveren. Bel even van te voren, zodat je duidelijke afspraken maakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gewoon naar de (bovag) garage gaan, daar kunnen ze dat wel voor je meten.
Voor een APK keuring moet dit immers ook gekeurd worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok maar dat doet niets af aan het feit DAT ze het bij de garage kunnen meten.
Je kunt altijd bij een politiebureau langs gaan. Die kunnen het voor je controleren.
Als je zelf langsgaat, kunnen / mogen ze je nooit een bekeuring geven.

Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn meters voor. Achterste ruiten mag redelijk donker. Vooruit niet en voorste zijruiten tot circa 30%.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding