is het waar dat na de 300 000 kmstand de diesel autos zwakker worden?

bijv: een bmw 320d die op dit moment op 320 000 km stand staat, is hij dan aan het einde van zijn rijbaan
dus dat hij niet meer rijbaar is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.5K

Het beste antwoord

Vroeger was het zo dat benzineauto's rond de 100000km toch vaak op waren en dieselauto's rond de 300000km. Tegenwoordig gaat dat motorisch niet meer op. Ik ken inerdaad diesels die klokje rond zijn en dus al een miljoen kilometer op hun naam hebben staan. Wat natuurlijk belangrijker is is de technische staat van de auto. Na 300000km kan de motor nog gewoon goed zijn, maar lagers, ophanging, aandrijving enz. zal wel aan slijtage onderhevig zijn. Indien deze zaken dus (nog) niet vervangen zijn kun je daar kosten aan hebben. Maar als een auto altijd goed onderhouden is zal dat ook nog wel meevallen en zijn die zaken gewoon altijd op tijd onderhouden en vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, de auto heeft heeft pas een apk met alle riemen en filters vervangen zijn + de remblokken remschijven + 4 nieuwe banden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou nog na kunnen kijken of de auto een ditributieriem of -ketting heeft en wanneer deze vervangen dient te worden. Of dat dat recent nog gebeurd is. Vervanging hiervan is vaak een dure klus, en als dat kapot gaat is de auto vaak rijp voor de sloop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het heeft een ketting, dus hoeft denk ik niet vervangen te worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een ketting zal ooit vervangen moeten worden. Maar volgens mij gaan die bij normaal gebruik wel een 5 ton mee.

Andere antwoorden (3)

Nope. Sommige diesels kunnen zelfs tot een miljoen kilometer. Dus dit klopt niet.

Maar als je mag kiezen tussen een auto die op 0 km staat of 300.000 km, kies je natuurlijk voor de eerste. Dat is logisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij goed is onderhouden kan hij het óók ná die 300K nog best lang uithouden.....

Een dieselmotor werkt met een veel hogere druk, waardoor er zelfontbranding van het mengsel optreedt. De temperatuur is juist veel hoger dan bij benzinemotoren, wat het optreden van stikstofoxiden als vervuiling verklaart. Stikstof zit immers niet in dieselolie, maar in de lucht. bij zeer hoge druk en temperatuur verbindt de stikstof uit de lucht zich met de zuurstof uit de lucht, waardoor stikstofoxide ontstaat als een soort onbedoelde bijverbranding. Omdat dieselmotoren met veel hogere druk en temperatuur te maken hebben, worden ze steviger en zwaarder uitgevoerd. Bovendien zijn de daardoor niet in staat tot hoge toerentallen. Steviger uitgevoerde motoren die lagere toerentallen draaien, hebben daardoor een veel langere levensduur.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan appels niet met peren vergelijken. Sommige diesels draaien probleemloos 600.000km andere geven al op 100.000km problemen. Ikzelf rij nu sinds km o met een franse diesel die nu 320.000km heeft op 10 jaar. Hij rijdt nu zelfs "Losser" dan vroeger. En nog steeds geen water of olieverbruik !
Ooit had ik een duitse wagen die na 120.000km de geest gaf wegens overdadig olieverbruik ...