Moet je perse 2 voorbanden vervangen van je auto als er 1 kapot is?

1 van mijn voorbanden moet vervangen worden, na wat zoeken op google krijg ik tegenstrijdige meningen. De 1 zegt je kan 1 band vervangen, de andere: nee je moet beiden vervangen vanwege de druk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
24.6K

Het beste antwoord

Je kan dat altijd, maar wat is het nut? Je gaat je andere band veel sneller slijten en je verliest vaak grip... In België is het alleszins bij wet verboden twee verschillende banden op te leggen. Het kost je uiteindelijk meer als je nu maar een band vervangt... (werkuren, slijtage, mogelijk ongeluk...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1 band is genoeg alleen is het niet aan te raden als er veel verschil in profiel zit, als die andere bijna ook aan vervanging toe is kan door de verschil in grip je auto gaan trekken in moeilijke situaties zoals sneeuw of met een noodstop. Met druk heeft het niets te maken maar wel met profiel dus.

Toegevoegd na 41 seconden:
als je toch kies voor maar 1 nieuwe neem dan een band van het zelfde merk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij geen must om beide voorbanden te vervangen als een band defect is geraakt. Waar je wel op moet letten is om de de band door een zelfde type band (radiaal of diagonaalband met dezelfde afmeting) te vervangen. Dit om reden dat ongeveer 60% van de remkracht door de voorwielen wordt opgevangen en het dus wel zo prettig is dat de krachten gelijkmatig over beide voorwielen worden verdeeld.
Mocht je andere band ook eerdaags aan vervanging toe zijn dan zou ik overwegen om dan de beide voorbanden wel te vervangen.
Mvg. TX.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede info, +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben van mening dat de rolweerstand nagenoeg gelijk is en geen giga grote invloed zal hebben op de beinvloeding van het rijgedrag als je de band door een zelfde type (zoals in mijn antwoord is aangegeven) vervangt.Daar kan je auto echt wel tegen. Autotechnieken als Caster en KPI zorgen er voor dat het geen invloed heeft op het stuurgedrag van je voertuig.
Afhankelijk van het type auto uitvoering en aandrijving kun je hierop verschillende antwoorden/oplossingen krijgen.

is de auto aangedreven op 4 wielen dan kan het niet over een komen van banddiameter een probleem veroorzaken omdat dan de wielen niet allemaal meer met de zelfde snelheid een volledige cirkelmaakt.(1 draait sneller dan de andere). het kan in dit geval dus zijn dat je 4 banden moet verwisselen.

heb je een 2 wielaangedreven auto dan is het verstandig om je wielen het zelfde te hebben op de aandrijfas of te wel als je voorwielaandrijving hebt moet je twee gelijkebanden voor hebben en voor achter uiteraard het zelfde verhaal maar dan achter. uiteraard geldt hiervoor ook het zelfde als de diameter niet gelijk is draait de 1 band sneller als de andere want weer frictie veroorzaakt

met een tweewiel aangedreven auto zou je dus ook je achter banden als die nog gelijk zijn naar voor kunnen zetten en achter 1 nieuwe band kunnen nemen. ipv gelijk twee nieuwe banden voor. Hiervoor zou ik wel eerst goed kijken of het profiel op de band nog voldoende is om een tijdje mee te kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het juiste antwoord, bij voorwiel aandrijving voor gelijke banden en bij achterwiel aandrijving achter gelijke banden, een + van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor wat betreft het eerste deel van je antwoord kan ik mij hierin niet vinden. Nog nooit gehoord van een differentieel welke beide wielen aangedreven houdt bij ongelijke snelheden zoals in een bocht?
En dan het laatste deel: Frictie ontstaat echt niet. Wel als je een sperdifferentieel ingeschakeld hebt staan. Maar dat maakt op bv. ijs, gladde wegen of drassig terrijn niet zo veel uit.