Wat is de meest economische (goedkoopste) auto?

Van te voren, er is al een soortgelijke vraag gesteld, maar het antwoord klopt daar voor mijn gevoel niet.

Toen ik voor de grap eens ging uitrekenen wat mijn auto eigenlijk koste schrok ik van het feit dat deze zo duur is dat het grootste gedeelte van het budget daaraan op gaat, zelfs meer als aan mijn hypotheek.

Nu ben ik op zoek naar een economische manier van vervoeren. Ik rijdt ongeveer 30.000km per jaar (vooral woon/werk verkeer) en mijn vraag is dus, welke auto kan ik deze kilometers het goedkoopst mee afleggen rekening houden met:
Afschrijving, Brandstof, Wegenbelasting, Verzekering en onderhoud.

Waarschijnlijk zal LPG de goedkoopste brandstof zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende opties die goedkoop zijn. Denk aan een Aygo, C1, IQ, Up allen op LPG. Veel goedkoper kan niet. Een andere optie is een Smart Diesel.

Alle auto's zijn (nog) wegenbelasting vrij. De Smartjes diesel zijn makkelijk te vinden via internet. De LPG versies van de kleine auto's zullen wat moeilijker te vinden zijn.

Deze kleine auto's zijn misschien wat duurder in aanschaf (ze zijn nog respectievelijk jong), maar ze zijn behoorlijk onderhoudsvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
30.000 km per jaar in een Aygo...Het kán, maar of het prettig is vraag ik me sterk af. En ik snap wel dat je concessies moet doen als je goedkoop wilt rijden, maar de modellen die je noemt zou ik iig niet overwegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
respectievelijk jong daar bedoel ik mee binnen een tijdsbestek van 5 jaar. Mijn keuzes zouden het ook niet zijn. Maar ik heb er ook graag wat voor over om een luxe auto te rijden met veel opties. Maar als goedkoop de overweging is lijken me deze wel interessant, ik ken ook mensen die dit als comfortabel ervaren. Ze rijden in een Aygo gas.

Andere antwoorden (2)

Lupo 3L of Audi A2 3L kan haast niet goedkoper. Gemiddeld verbruik is 1 op 33 (diesel) en als je veel op de snelweg zit, dan zal het verbruik nog lager zitten. Beide auto's zijn ook nog eens belastingvrij. Het enige is dat je hem erg goed moet onderhouden en je moet het fijn vinden om zolang te zitten in zo'n klein autotje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen afstand is belangrijk, maar ook waar je rijdt. Bij veel snelweg kilometers kan het goedkoper zijn om een auto te nemen met een zwaardere (diesel)motor met 6 versnellingen en als je veel op binnenwegen rijdt wellicht een kleine benzine auto.
Diesel is duurder in belasting en aanschaf, maar compenseer je met lagere brandstofkosten.
Een nieuwe auto kan goedkoop lijken, maar schrijft veel af in de eerste paar jaren. Ik zou zelf een auto van 2-3 jaar oud kiezen met niet te veel kilometers. Deze zijn nog vrij nieuw, dus (vrijwel) nieuwste techniek, zuiniger dan oudere auto's, maar ' de kop is er al af' .