Zit er ijzer in een auto ? Gwn in alleen de auto?

Had een discussie met een klasgenoot over dat ik zei dat je in een auto het veiligst bent voor onweer, en hij zei van niet omdat een auto van ijzer is, maar een auto is toch helemaal niet van ijzer, en mijn moeder zegt altijd dat je in een auto het veiligst bent omdat ik vroeger bang was voor onweer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Antwoorden (6)

Doordat de wielen op de aarde staan maakt hij geen sluiting..... Vergelijk het met stroomdraad wat onderbroken word door rubber.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zit wel degelijk ijzer in een auto, anders zou hij toch niet kunnen roesten! Echter is het ijzer bedekt met lak.
12 jaar geleden
De auto is inderdaad heel erg veilig. Dat komt NIET door de rubber banden zoals heel veel mensen denken.
Door ijzeren/metalen bouw van de auto wordt je juist beschermd. Omdat de auto gesloten is zal de stroom van de blikseminslag langs de buitenkant van de "schelp" (auto/gesloten metalen omhulsel) gaan.
waarom is niet helemaal duidelijk, maar de constructie beschermt wel de passagiers.
De rubberen banden rubbers hebben hier niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het waarom is wel degelijk duidelijk. Een auto is in feite een Kooi van Faraday.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en wat is de verduidelijking dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twigg stelt dat het niet helemaal duidelijk is waarom de constructie van een auto beschermt tegen bliksem. Dat klopt niet; het is wel bekend. Een auto fungeert namelijk, zoals gezegd, als Kooi van Faraday. Een uitleg van de Kooi van Faraday, met bijbehorende formules, vind ik zelf overdreven en zal gezien mijn kennis van elektriciteit vooral een kopie van Wikipedia worden. De weg naar Wikipedia weet Twigg ongetwijfeld zelf te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk omdat het als kooi van Faraday werkt, maar waarom Bliksem die eigenschap heeft, is niet helemaal duidelijk. Tenminst niet toen het programma op discovery werd gemaakt. (2 weken terug gezien op tv)
Je bent heel veilig in een auto tijdens onweer. Het interieur van de auto kun je zien als kooi. Als de bliksem in de auto slaat, zal de electriciteit langs de kooiconstructie in de grond verdwijnen en zal je als inzittende geen gevaar lopen. Wel uitkijken met uitstappen dat je geen ijzeren delen raakt en het beste meteen met twee voeten tegelijk op de grond gaan staan. Het principe wordt uitgelegd in de bron: de Kooi van Faraday. Er zit behoorlijk wat ijzer in en aan een auto: verstevigingsbalken in de portieren,scharnieren, ophanging, velgen, motor, assen, schroeven, moeren, bouten etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in een vliegtuig zonder contact met de aarde ben je door het Faraday-effect veilig, de lading blijft hoe dan ook aan de buitenkant van het metalen oppervlak.
Bij een auto zal na een directe inslag de lading toch langzamerhand verdwijnen via natte banden die niet als rubber isolators zullen werken.
De meeste auto's zijn tegenwoordig nog steeds gemaakt van plaatstaal, dat is dus een vorm van ijzer.
Voor het geval dat je met een auto in een onweer terecht komt dan ben je in een auto beslist veilig, elke lading die door een eventuele inslag op de carrosserie zou voordoen zal alleen op de buitenkant van de carrosserie blijven.
Dat is het effect van de "kooi van Faraday" die zorgt dat lading zich door het afstotend effect van gelijke lading altijd zover mogelijk aan de buitenkant van een geleidend lichaam gaat zitten.
Het is niet belangrijk of de banden de lading naar de aarde zouden afleiden, ook een vliegtuig van aluminium zal elektrische lading aan de buitenkant bewaren zonder dat de inzittenden daar iets van merken.
Bij contact van de aarde zal de lading langzaam (bij natte banden) of snel (bij afleiding met de aardedraad bij vliegtuigen na landing) snel naar aarde afgevoerd worden zodat je er als inzittende nooit iets van zult merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zit bij onweer inderdaad veilig in de auto.
Maar dat komt omdat je bij de zitpositie niet met ijzer in aanraking komt. Je zit allemaal tussen niet geleidende materialen, de stoel het stuur en dergelijke.

Veel mensen denken dat de stroom weggeleid via de banden. Dit is echter niet het geval mocht een rijdende auto getroffen worden door de bliksem kun je het best tegen een boom of paaltje aanrijden zo zal de stroom toch aarden.

De meeste auto's zijn wel van ijzer (alle metalen geleiden trouwens stroom). Anders zou een auto ook niet kunnen roesten. Er zijn uitzonderingen zo zijn er auto's die van plastic zijn zoals de trabant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met Michiel eens dat je wel na inslag tegen een paaltje moet rijden. Het liefst van staal.
Laat ik ook even duidelijk zijn dat ijzer zonder legeringen niet bewerkt kan worden. Je spreekt dus over staal in een auto.