Wat betekend de 'A' sticker achter op Franse auto's?

Na aanleiding van de vraag "Ik heb nog geen jaar mijn rijbewijs. Als ik in Frankrijk ga rijden, moet ik dan een 'A' achterop de auto hebben?"

Waar staat/wat betekend deze 'A'??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
10.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens onze vakantie in Frankrijk hebben wij ons dit ook vaak afgevraagd.

Het beste antwoord

Zolang je daar niet woont hoef je geen sticker op de auto te plakken omdat dit niet nodig is in Nederland.

Wel als je daar dus gaat wonen.

De letter A= apprentice en staat voor leerling. Deze sticker moet 2 jaar lang zichtbaar zijn op de auto vanaf het moment dat je in bezit bent van een rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En geld dit alleen als jij zelf 'n auto hebt of moet je ook een 'A' sticker op de auto van (bijvoorbeeld) je ouders plakken als je er mee rijd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want je woont in Nederland en is hier niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen snap ik :-) dank voor je antwoord +1. Maar in mijn reactie bedoelde: als Fransman/vrouw moet er dan op elke auto waar je in rijd 'n A-sticker zitten wanneer je je rijbewijs korter dan twee jaar hebt? Of alleen op de auto die van jezelf is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is als je het rijbewijs in Nederland hebt gehaald of je deze op de Nederlandse auto ook een sticker moet hebben om in Frankrijk te mogen rijden en dan is het antwoord nee.
Omdat wij deze regel niet hanteren. En als je Fransman/vrouw bent en daar het rijbewijs hebt gehaald en met een auto gaat rijden met een Frans kenteken dan ben je dit verplicht. Ongeacht of je dan in de auto van je vader zou mogen rijden en deze al jaren zijn rijbewijs heeft zodat dan het antwoord van @Pieter juist is.

Andere antwoorden (3)

De rode A betekend dat je beginnend bestuurder bent, en nog geen jaar je rijbewijs hebt. De maximum snelheid die je mag rijden is dan 110 km/pu ipv de gebruikelijke 130 km/pu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de A van Frankrijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A staat voor beginnend bestuurder. Je bent een beginnend bestuurder als je nog geen 5 jaar je rijbewijs hebt. Na vijf jaar ben je "volwassen"bestuurder en mag je die A weggooien.

Waarom hebben wij in Nederland eigenlijk geen B.B of B op onze auto? (beginnend bestuurder, beginnend)