Mag men de auto langdurig op een pleintje "stallen" ?

Woon op een pleintje, waar we tóch al kampen met plaatsgebrek. Visite kan er vaak ook al niet meer parkeren. Nu is er een man uit een aan het pleintje liggende straat, die een auto heeft geparkeerd die al bijna een jaar niet van zijn plaats is geweest. Mag dat zomaar? en wat kunnen wij er aan doen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Het beste antwoord

Als de auto al bijna een jaar op dezelfde plek stilstaat zal deze ook behoorlijk in verval aan het geraken zijn, Neem contact op met de gemeente specifiek de milieudienst en laat hen het uitzoeken of het hier om een wrak gaat of een rijwaardig motorvoertuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we hebben de eigenaar er regelmatig op aangesproken zonder succes. Daarom gaan we contact opnemen met gemeente. Dank je wel voor dit antwoord.

Andere antwoorden (4)

Daar kan men niets aan doen als hij gewoon zijn wegenbelasting betaald ?
( of spreek de man hier op aan ) ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang de auto is verzekerd, er belasting op is betaald, en er géén parkeerverbod wordt overtreden. Ja.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juridisch gezien mag dit inderdaad. Hij betaalt immers ook gewoon wegenbelasting (als het goed is), en als hij dan niet met zijn auto wil rijden is dat zijn zaak. Het is natuurlijk vervelend voor anderen die ook wel eens op die plek willen staan, en daar zou je het eventueel over kunnen hebben met die persoon. Maar dan moet hij zijn auto ook weer ergens anders neer zetten en dan krijgt hij wellicht op die andere plek weer hetzelfde probleem. Dat is dus verschuiven van het probleem. En feit is dat het in Nederland, dat al zo dichtbevolkt is en waar tegenwoordig bijna iedereen van 18 jaar en ouder een auto heeft, een steeds groter probleem zal worden om je auto dichtbij te parkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de auto verzekerd is en in de wegenbelasting zit, heeft de eigenaar net zo veel recht op een (openbare) 'parkeerplek' op het plein als ieder ander. of hij de auto nu dagelijks gebruikt of nooit, en of hij daar nu woont of niet. Daar zijn geen richtlijnen voor. Hooguit fatsoensnormen, maar DIE kun je niet afdwingen.

Je zou kunnen navragen bij de RVD of de auto inderdaad geregistreerd is ; zoniet, dan kun je hem zeker melden, en krijgt de eigenaar in elk geval een flinke boete. Wellicht doet hem dan besluiten een andere bestemming voor het vehikel te vinden.

Maar verder heb je geen been om op te staan ; in wijken die gebouwd zijn op maximaal één auto per huis, en er gemiddeld bijna twee per huis zijn, is dit een overbekend probleem. (Oftewel in vrijwel elke grote stad of drukke woonwijk). Dat er ook nog eens aso's zijn die daar extra weinig rekening mee houden, is helaas niks aan te doen.