Hoeveel rijlessen moet je minimaal doen?

Hoeveel rijlessen moet je minimaal doen om rijexame aan te vragen?
Of is het gewoon tot de rijschool je voldoende vind?

Voor auto

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
27.2K

Antwoorden (7)

Tja, het minimum is er niet. Als je vindt dat je kunt rijden en je theorie examen hebt gehaald kan je een examen aanvragen.

Als je dit namens een rijschool doet zal de rijschoolhouder wel willen weten of je kans van slagen hebt. Je bent dan zijn leerling. In dat geval dus tot de rijschool vindt dat je voldoende goed kunt rijden om voor een examen op te kunnen.

Er zijn ook rijscholen die je in een aantal dagen opleiden en je dan gegarandeerd een examen krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Als je zelf een rijexamen zou aanvragen bij het CBR moet je wel zelf een lesauto regelen! Die krijg je niet ter beschikking van het CBR.

Toegevoegd na 5 minuten:
Omdat de lessen niet goedkoop zijn zou ik wel vooraf goed kijken naar de mogelijkheden voor een vaste periode waarin je leert rijden en examen doen. Als je het geheel van de rijschoolhouder laat afhangen kan hij het aanvragen van het examen vetragen. Dat kan hij doen om meer geld aan je te verdienen, maar vooral ook omdat hij/zij er zeker van wilt zijn dat je goede kans hebt om de eerste keer te slagen. Het slagingspercentage van de rijschoolhouder wordt namelijk ook bijgehouden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Als je het geheel van de rijschoolhouder laat afhangen kan hij het aanvragen van het examen vetragen "
??
Zal je jezelf niet uit de markt prijzen denk je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let even op het slagingspercentage van de ANWB rijschool (ANH) als je de link plaatst...: die is maar 29%, vooral omdat zij gelijk je examen aanvragen en je dan 12 uur simulator en 20 uur praktijk geven en dan op examen. Hoe slecht is dat, en er blijven toch maar steeds mensen komen omdat zij denken dat de anwb wel goed zal zijn. Slagingspercentage van de spoedopleiding is overigens maar 15%.
http://www.rijschoolgegevens.nl/index.asp?pageid=2
Zoveel jij denkt dat ervoor nodig is, voor de één is 10 lessen voldoende en voor de ander net iets meer, dat hangt ervan af hoe snel je het onder de knie hebt en wanneer jij denkt dat je er klaar voor bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds wanneer bepaalt de leerling wanneer hij klaar is voor zijn examen? Dat is gewoon aan de instructeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf de leerling kan bepalen wanneer examen wordt afgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wordt hier zo moe van, vanwaar die min(-)?, ik probeer toch ook gewoon te helpen! en modriouch heeft gelijk, leerling kan inderdaad zelf bepalen wanneer examen wordt afgelegd.
Gewoon bij de 1e les aan laten vragen. Echter er wel voor zorgen dat je minimaal een lesje of 20 gehad heb voor het daadwerkelijke examen.

Echter zijn er ook rijscholen die examens hebben ingekocht. Bij die scholen kan hoef je soms maar een of 2 weken te wachten.
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Zo er zitten zeker ook rijschoolhouders op gv.
De vraag was hoeveel rijlessen voor aanvraag, niet voor examen......Je kan bij je 1e aanvragen, zo niet ga je naar een andere rijschool waar het wel kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vaak wilt zakken en veel geld kwijt wil, is dat een goede methode... Wow! Hoe verzin je het...
Er is geen minimum aantal rijlessen dat je minimaal moeten hebben gehad, voordat je mag afrijden.
De meeste rijscholen laten je wel vaak pas afrijden, als ze vinden dat je er klaar voor bent.
Na hoeveel lessen dit is, dat is bij iedereen anders (tussen de 20 en de 100 meestal).

Als je een buitenlandsrijbewijs hebt wat hier niet erkent word, dan moet je hiervoor ook opnieuw rij examen doen, via een rijschool en CBR.
Je hebt dan (afhankelijk van je ervaring mogelijk) niet veel lessen nodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb net even aan vrienden gevraagd hoeveel lessen ze gehad hebben voordat ze het rijbewijs hadden.Enkelen die de eerste keer slaagden hadden 18 uur gelest.Anderen die niet de eerste keer slaagden,hadden 25-32 lesuren nodig.
Ikzelf ben 2 keer gezakt (1965) en heb 32 lesuren gehad.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben blij dat je er bij hebt gezet dat het 1965 is dat jij je rijbewijs hebt gehaald. Het aantal lessen is wel toegenomen door de jaren heen. Het gemiddelde is 36 uur. Overigens liegen veel mensen over het aantal uren die zij hebben gelest :)
vuistregel voor een normale tot vlotte leerling: je leeftijd is het aantal lesuur. (lesuur van 60 min. sommige doen 45 min per les)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin, de vuistregel is je leeftijd plus 10. Dat staat gewoon in alle boeken voor opleiding tot rijinstructeur. En dat is al bijna 15 jaar zo. Daarnaast wordt door rijinstructeurs verder nog als vuistregel gehanteerd : Oost Europa + 10, Azie + 20, vrouw + 10, Hooggestudeerd +10
Het zal voor iedereen verschillend zijn, een minimum bestaat niet, maar gemiddeld gezien moet je op een uur of 40 rekenen. (mede afhankelijk van de regio)
Een goede rij-instructeur zal je examen pas aanvragen als je het geheel voldoende beheerst, om je zodoende een goede kans van slagen te geven, om vervolgens veilig en zelfstandig de weg op te kunnen.
Het is in beider -en aller- belang als je zo goed mogelijk leert rijden, in -als het kan- zo kort mogelijke tijd.
Een rij-instructeur zal zichzelf uiteindelijk altijd in de vingers snijden als hij of zij de boel onnodig rekt.
Mond op mond reclame is -misschien vooral wel in de rijschool branche- de beste reclame.
Via onderstaande link kan je eventueel een idee krijgen van de prestaties van rijscholen bij jou in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige juiste reactie van alle bovenstaande antwoorden!