is rijden met zelfgemaakte biodiesel strafbaar?

beste,ik ben van plan om zelf biodiesel te maken en deze ook te gebruiken voor mijn auto,moet ik dit aangeven aan de douane of niet,mag ik mijn biodiesel doorverkopen aan een vriend of familie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Antwoorden (4)

Je moet wel voldoen aan de europese emissienorm. Je mag dus niet te veel schadelijke uitstoot hebben, om dat te controleren zul je het wel moeten aangeven denk ik. Doe je dat niet dan kan ik me goed voorstellen dat je strafbaar bent.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard

Volgens dit artikel mag je wel je eigen biodiesel maken: http://www.nubijlage.nl/lets-go/2377083/maak-zelf-eigen-biodiesel.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verboden te rijden (alleen in Nederland) met biobrandstof waar geen accijns over is geheveld. Boetes: zie artikel beneden

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de wetten hieromtrent lees artike 25,26 en 27 van Wet voor de Accijnzen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoorde van iemand dat hij een keer biobrandstof bij de pomp kocht en het bonnetje bewaarde. Dat diende als "bewijs" dat de biobrandstof gekocht was vanwege de accijns.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb slaolie in groothandel gekocht aan 50ct/L. Hierover heb ik bij de douane een som betaald aan accijns. (ongeveer 40ct/L)
De douane kan ik niet weten wanneer de olie op is. :p
Ik rijd nooit met zuivere ppo. In de zomer 80%, in de winter 30%.
Zie het ppo forum.