De motor mijn peugeot 106 1992 stopt steeds. Hij is motorisch en elektronisch in orde . Wat kan het zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is een peugeot 106 1.1 Xt

Toegevoegd na 3 minuten:
Stopt steeds 15 sec. na het starten.

Toegevoegd na 1 uur:
brandstofpomje is vervangen en er zit de juiste brandstof in.

Toegevoegd na 1 uur:
Maar hij slaat nog steeds af.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Je informatie is summier, maar met deze gegevens zou ik eerst controleren hoe het gesteld is met je benzinepomp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Fauville;

Over je vraag zelf; hij is of motorisch of electronisch dus NIET in orde, anders had je deze storing niet. Als de brandstofvoorziening goed is (kan ook nog een verstopt brandstoffilter zijn) vermoed ik dat er toch iets met je electrische systeem (en dan met name de ontsteking) loos is. Kan bijvoorbeeld zoiets eenvoudigs zijn als de stationairregeling op de injectie of carburateur, zoals een losse stekker of een kapotte draad. Misschien wat achterstallig onderhoud? Een vuil luchtfilter en/of versleten bougies en ontstekingskabels zijn eenvoudig (ook zelf) te vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb net veel geleerd over mijn peugeot. Mede ook omdat hij niet lekker liep.

Hier een paar tips:
Als de stationair simpelweg te laag staat afgesteld, betekent dat, dat als je geen gas geeft, de motor te langzaam draait om zichzelf op gang te houden. Je kan met een schroefje instellen hoever de gashendel terug kan vallen. (De gashendel is het ding dat je open trekt als je op het gaspedaal trapt, zit ergens op de motor).

Als er een lucht-lek (vacuum-lek) in de motor zit, betekent dat dat hij "valse" lucht aan zuigt. Was bij mij het geval. Ergens sloot iets niet goed. Tijdens het stationair goed voelen, duwen en trekken aan alles waar lucht doorheen loopt (kijk uit, sommige dingen kunnen warm zijn) en kijken of je verschil merkt. Bij mij verdween het probleem toen ik het luchtfilter aandrukte. Iets zorgvuldiger vast gezet en het was opgelost. Misschien kom je erachter dat je een lucht slang moet vervangen ofzoiets.

Wat ik ook nog had, is dat 1 bougie kabel geen contact maakte. Motor loopt dan op 3 van de 4 cylinders. Het gaat, maar niet van harte, zeker als je gas geeft, gaat de motor horten en stoten. Je uitlaat gaat dan puffen. Als dat het geval is, check dan of je bougies het allemaal goed doen. Je kan dat testen door ze los te schroeven en "te aarden" (zorgen dat op een of andere manier, startkabel, met een grip tang, ofzoiets de rand van de bougie contact maakt met de behuizing van je auto), en te starten. Als de bougie vonkt issie goed.

Zoek op mininova ook even de Haynes handleiding van je auto op. Dat kan ERG handig zijn!!