Is een auto van 10 PK werkelijk zo sterk als 10 paarden?

Dat is iets wat ik bijna niet kan geloven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar even bij Wiki...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hans, ik ben juist behulpzaam. Bij Wiki staat er een heel verhaal over. Dat kan ik wel kopieren en als antwoord geven en een puntje scoren, maar het is makkelijker om daar zelf even te kijken, mede door de vele doorlinks die er nog bij staan. Vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 als het kon toet.........

Het beste antwoord

Uit de Encarta Winkler Prins:

paardenkracht (symb.: pk), verouderde, maar vnl. voor automotoren nog veel gebruikte eenheid van vermogen, gedefinieerd als 75 kgf·m/s (dwz. een machine levert een vermogen van 1 pk als deze in één seconde een last van 75 kg één meter optilt). Het gebruik van de pk is sinds 1978 wettelijk niet meer erkend; als SI-eenheid geldt thans de watt: 1 pk = 735,49875 W.

De eenheid paardenkracht is de metrieke versie van de Engelse horsepower, die werd ingevoerd door de uitvinder van de stoommachine, James Watt (1736–1819). Vóór de invoering van de stoommachine werd in de industrie energie geleverd door paarden die lopend in een cirkel een as in beweging brachten. Voor fabriekseigenaars was het van belang te weten met hoeveel paarden een stoommachine overeenkwam. Watt ging daar met gevoel voor publiciteit op in en berekende dat een paard rond 550 ft·lbf/s (» 76, 04 m·kgf/s » 745,7 W) levert. In die eenheid drukte hij het vermogen van zijn stoommachines uit. In landen met het metrieke stelsel werd gekozen voor een paardenkracht van 75 m·kgf/s. Deze paardekracht wordt in Nederland en België aangeduid als pk, in Frankrijk als CV (cheval vapeur = stoompaard) en in Duitsland als PS (Pferdestärke).

Encarta® - Encyclopedie. © 1993-2002 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Paardekracht wil zeggen: de kracht die een gewicht van 75 kg gedurende 1 seconde 1meter hoog kan tillen. Of die auto dan ook zo'n kracht heeft kan ik niet beoordelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paardenkracht is, gek genoeg, een eenheid om het vermogen te meten, niet de kracht. Gedurende korte tijd kan een paard veel meer vermogen leveren, namelijk ongeveer 15 pk. Je gevoel is dus wel juist. Nu een paar uur zal het paard moe worden en veel minder dan 1 pk kunnen leveren.

Toegevoegd na 1 minuut:
nu = na
een auto kan gemiddeld 100 pk leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een auto van 10 pk is sterker dan 10 paarden.

Toen James (?) Watt de stoommachine uitvond, had hij een maat nodig om de kracht van zijn machine aan te geven. Hij nam de paardekracht als maat.

Zijn machine was echter zó krachtig, dat hij bang was dat niemand hem zou geloven als hij het werkelijke aantal paardekrachten zou noemen. Daarom heeft hij expres een lager aantal pk's genoemd voor zijn machine, om geloofwaardig te zijn.

Het gevolg is dat een pk duidelijk meer is dan de kracht van een paard. Of andersom: dat een paard bij lange na geen pk kan leveren.
Cryofiel
14 jaar geleden
Iedereen die wel eens over auto’s praat heeft vast wel eens het woord paardenkracht, meestal de afkorting pk, in de mond genomen. Leuk, maar wat zegt het nou eigenlijk? We kunnen eruit afleiden of een auto een sterke motor heeft en of de auto snel is of niet? Maar dan nog, wat ís een ‘pk’?

De paardenkracht is een verouderde eenheid van arbeidsvermogen. De naam komt van de Engelsman James Watt. Die gebruikte namelijk een pony om kolen uit een mijn te tillen. Hij ontdekte dat een pony gemiddeld 22.000 foot-pounds per minuut kon trekken. In plaats van dat hij dit dan ‘ponypower’ noemde, vergrootte hij dit getal met 50% en noemde het horsepower (33.000 foot-pounds per minute).

1 pk = 33.000 foot-pounds per minuut, als je dat doorrekent dan:
1 pk = 745,69 Watt en 1 kW (1000 watt) is dus 1,34 pk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Lavendel;

Het punt is dat PK ten onrechte als een eenheid van kracht wordt gezien, terwijl het de eenheid van arbeid was. Dat is nu de kilowatt. Arbeid is de hoeveelheid kracht (newtonmeter) die wordt geleverd over een gegeven periode. De hoeveelheid arbeid die een auto kan leveren is die vele malen groter dan die van een (aantal) paar(den). Interessanter zou het zijn te weten wat de maximale kracht in newtonmeters van een gemiddeld paard zou zijn.