Wat is beter, banden met meer profiel op de vooras of op de achteras ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (11)

Vooras, daar stuur je mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het belangrijk om goed profiel op alle banden te hebben, maar als ik moet kiezen zou ik de beste banden op de vooras zetten. Daarmee stuur je namelijk en dat is bij het autorijden cruciaal. Bovendien zijn dat bij de meeste auto's de aangedreven wielen.
paulus811
14 jaar geleden
Het beste is op alle wielen goed profiel,van levensbelang,je weet niet wat je overkomt als je een klapband krijgt.
op banden moet je niet bezuinigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Henri1;

Altijd op de achteras, want daarmee kun je niet bijsturen/corrigeren. Ik heb het zelf eens meegemaakt dat ik op een auto bij aflevering twee splinternieuwe banden op de achteras gemonteerd kreeg. Prachtig, alleen was het spotgoedkoop Taiwanees rubber zonder enige vorm van grip, met alle gevolgen voor het weggedrag van dien. Zodra de voorbanden aan vervanging toe waren gingen die krengen (die ook nog eens niet wilden slijten!) naar voor en heb ik er achter vers rubber van een fatsoenlijk merk om laten leggen. De auto was totaal getransformeerd; weliswaar was de besturing niet erg precies, maar de auto als geheel was veel voorspelbaarder in het weggedrag. Kortom; uit veiligheidsoverwegingen het best rubber achter, want als die kant eenmaal uitbreekt is er meestal geen redden meer aan.
Iets anders is het als je met een achterwielaangedreven auto wilt gaan driften, dan moet je al het bovenstaande gewoon vergeten en de meest griploze meuk om de achterwielen gooien die je vinden kunt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je auto achter uitbreekt kan je nog altijd je koers vasthouden, als je voorwielen uitbreken wordt het erg moeilijk om je auto weer in het gareel te krijgen; dus liever goed profiel voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk Hans als je eerste reactie remmen is kun je dat beter niet hebben.
Op de aangedreven wielen, aangezien die het meeste grip nodig hebben, en het hardste slijten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zorg altijd voor het beste profiel op de voorbanden.
Dat is omdat je daar de auto mee bestuurt.

Een sneeuwketting leg je toch ook om je voorbanden? nou, dat heeft dezelfde reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's leuk, sneeuwkettingen altijd op je voorwielen.
Dat doe ik toch echt niet bij een achterwiel aangedreven automobiel hoooor...........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn anti-slipcursus hebben ze ons uitgelegd, dat de voorwielen het belangrijkste zijn - niet alleen voor 'gewoon' sturen, maar vooral als je heel hard moet remmen : de auto 'duikt' dan op z'n voorwielen, dus dáár moet je de meeste controle kunnen houden en mee blijven sturen. Dus ook om deze reden : het meeste profiel aan de voorwielen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste banden achter. De achterkant zorgt voor de stabiliteit. Zijn de voorbanden versleten dan gaan de achterste naar voren, de nieuwe komen op de achteras.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk beter om vier goede banden te hebben, maar dat was jou vraag niet. Jaren lang heb ik in de racerij mee gereden en ik kan jou uit ervaring vertellen dat bij normaal rijgedrag op de openbare weg je beter goede banden kunt hebben op de sturende wielen van het voertuig. Hiermee voer je nl. de grootste controle uit op de auto. Want de andere mensen zeggen mbt het uitbreken is waar maar de slip corrigeer je hoofdzakelijk met het stuur (dus grip van de voor wielen) en in mindere mate met de remmen, handrem of gaspedaal.
Ik persoonlijk zou dus altijd het beste profiel aan de voorkant willen hebben.
Wat een van de reageerders zij over kwaliteit is zeker niet onbelangrijk. Er zit een groot verschil tussen de hoeveelheid grip per merk. Dit heeft alles te maken met het compound van de band. Wat de persoon ook al zei, de band sleet nagenoeg niet dit betekend waarschijnlijk dat de band een harde compound had (deze gaan lang mee maar hebben minder grip) een zachte compound slijt sneller maar heeft ook meer grip.