wat betekent het als een monteur zegt dat de motor van je auto "rauw" is?

Gistermiddag zei een tankbediende bij het tankstation tegen mij dat hij mij wilde waarschuwen, omdat de motor van mijn Ford Fiesta (uit 1995) rauw is. Maar wat is een "rauwe motor", wat zijn de gevolgen en wat kan ik er aan doen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5K

Antwoorden (6)

Dat er te weinig olie inzit, bijvullen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bedoeld daarmee dat je motoer niet soepel loopt dus nodig aan een goede onderhoudsbeurt toe is. Afstellen en verversen van de olie.
12 jaar geleden
ik denk dat hij wat meer bedoeld dan alleen maar wat olie verversen hij denk dat je cylinders versleten zijn o.i.d ?
en/of dat je moter teveel olie consumeert ?
ik vermoed in elk geval dat je oliepeil erg laag is
en dat, als hij geen olie lekt, de oorzaak toch behoorlijk verontrustend klinkt
maar tja ik denk dat je toch even wat meer uitleg van hem moet vragen.
12 jaar geleden
Een 'rauw' lopende motor kan ontstaan doordat de ontsteking niet (helemaal) goed staat afgesteld. Even laten controleren....!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je je olie bijvullen! Er zijn ook flesjes te koop met spul erin die je motor, leidingen grondig reinigen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Ford Fiesta van een dergelijk bouwjaar kan inderdaad rauw lopen door een versleten nokkenas. Een bekend verschijnsel voor bepaalde type motoren. Een flinke en prijzige klus en lijkt ons niet echt de moeite meer waard.