Hoe zie ik of een Golf Plus een boordcomputer heeft?

Hoe kan ik in de showroom zien of een bepaalde Golf Plus wel of geen boordcomputer heeft? Ik heb geen sleutel, dus ik kan de auto niet starten.

Toelichting:

Ik wil een auto met cruise control. Daarvoor is (als die er nog niet in zit) een boordcomputer nodig.

Hoe zie je of een Golf Plus een boordcomputer heeft? Is het voldoende te kijken of er knopjes zitten aan de ruitenwisserhendel? Zijn er andere manieren om erachter te komen?

Toegevoegd na 1 week:
Allen bedankt voor het meedenken en beantwoorden.

Ik heb zojuist een Golf Plus gekocht (niet die van het plaatje). Mét boordcomputer en, belangrijker, mét cruise control.

Begin volgende week kan ik hem afhalen. Joepie!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je dat niet aan de dealer vragen...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Die beweerde dat er geen enkele Golf Plus met boordcomputer bestaat. Dat klopt niet. Daarom wil ik het zelf kunnen uitvinden, zonder afhankelijk te zijn van die domme verkoper.

Antwoorden (6)

Als de ruitenwisserhendel knopjes heeft, heeft de auto inderdaad zeker een boordcomputer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan het prijskaartje...

Je kunt zien aan de linkerkant of er een cruiscontrol zit... Als je weet waar die zit, kun je in het voorbij lopen dat ding zien zitten... En als hij dat handeltje heeft, dan heeft hij dus ook een boordcomputer...

Maar dan kun je het ook aan het prijskaartje zien van die Golf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een cruise control in zit, kan ik dat herkennen. Als er géén cruise control in zit, maar wel een boordcomputer, is die cruise control voor het relatief lage bedrag van € 140 bij te plaatsen. Als er geen cruise control in zit, en ook geen boordcomputer, kost het bijplaatsen van cruise control (en boordcomputer) maar liefst € 750. Als ik nu een Golf Plus zie zonder cruise control, zou ik dus graag willen weten of er in die auto wel of geen boordcomputer zit. Dat kan ik niet zien aan de knopjes van de cruise control, want die zit er niet in. Kan ik het dan wel zien aan de knopjes op de ruitenwisserhendel, en kan ik daarop vertrouwen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een Citroën Xsara Picasso is dat wel zo... Maar of dat ook bij een Golf is, weet ik dan weer niet...
Elke Golf plus heeft een boardcomputer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke Golf vanaf de IV (1997) heeft een boardcomputer.

De Golf Plus is zelfs een model dat pas vanaf 2005 leverbaar en heeft dus gegarandeerd een boardcomputer.

Het kan zijn dat de opties die met boardcomputer meekomen (zoals cruisecontrol) niet aanwezig zijn. Maar een verbruikscontrole (zowel per 100 km en hoeveel km je nog kunt rijden) is standaart op de golf plus.

Mocht je nog meerdere vragen hebben hoor ik het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere wat nieuwere auto heeft een boardcomputer.
Er is wel een verschil wat je onder boardcomputer verstaat. Alle nieuwere auto's hebben een zgn motor management computer, deze regelt zaken zoals inspuiting, ontsteking enz. Maar je heb ook de zgn trip computer, bij deze kun je op een display in de auto zaken zoals verbruik, temperatuur en dergelijke aflezen.
Voor een cruisecontrol is een boardcomputer niet nodig.
Er zijn ruw weg twee type cruisecontrol systemen. Het eerste en meest simpele systeem houd alleen de gas kabel vast op een stand. Het tweede systeem doet dit met behulp van een zgn puls (van de bombine ,magneet pick-up of snelheidsmeter) het voordeel van het tweede systeem is dat de auto bij heuvel op of af een gelijke snelheid zal houden omdat het systeem bij heuvel op gas bij zal geven en bij heuvel af gas terug neemt. Maar ook de techniek gaat hier met grote sprongen vooruit en er zijn al geruime tijd de adaptive cruisecontrol's. deze remmen automatisch af wanneer je te dicht op je voorganger komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat mij erom wat het kost om een cruise control te laten inbouwen in een Golf Plus die nog geen cruise control heeft (en dan bedoel ik een cruise control die de snelheid constant houdt, ook bergop). Volgens de dealer kost het inbouwen van cruise control € 140 als er een boordcomputer in de auto zit, en € 750 als er geen boordcomputer in de auto zit. Als de dealer niet weet of er een (geschikte) boordcomputer in de auto zit, hoe kan ik daar dan zelf achterkomen? Dat is de eigenlijke vraag die ik wilde stellen.
Volgens mij heeft elke Golf Plus een boordcomputer, maar als je het zeker wilt weten, check of er een knopje aan het uiteinde van de ruitenwisserhendel zit. Als de motor loopt en je drukt erop zie je op het display verbruik actueel/verbruik gemiddeld/gereden tijd/gereden kiometers verschijnen.