Hoe zie ik of een Golf Plus een boordcomputer heeft?

Hoe kan ik in de showroom zien of een bepaalde Golf Plus wel of geen boordcomputer heeft? Ik heb geen sleutel, dus ik kan de auto niet starten.

Toelichting:

Ik wil een auto met cruise control. Daarvoor is (als die er nog niet in zit) een boordcomputer nodig.

Hoe zie je of een Golf Plus een boordcomputer heeft? Is het voldoende te kijken of er knopjes zitten aan de ruitenwisserhendel? Zijn er andere manieren om erachter te komen?

Toegevoegd na 1 week:
Allen bedankt voor het meedenken en beantwoorden.

Ik heb zojuist een Golf Plus gekocht (niet die van het plaatje). Mét boordcomputer en, belangrijker, mét cruise control.

Begin volgende week kan ik hem afhalen. Joepie!

Weet jij het antwoord?

/2500

Als de ruitenwisserhendel knopjes heeft, heeft de auto inderdaad zeker een boordcomputer!

Aan het prijskaartje... Je kunt zien aan de linkerkant of er een cruiscontrol zit... Als je weet waar die zit, kun je in het voorbij lopen dat ding zien zitten... En als hij dat handeltje heeft, dan heeft hij dus ook een boordcomputer... Maar dan kun je het ook aan het prijskaartje zien van die Golf...

Elke Golf plus heeft een boardcomputer.

Elke Golf vanaf de IV (1997) heeft een boardcomputer. De Golf Plus is zelfs een model dat pas vanaf 2005 leverbaar en heeft dus gegarandeerd een boardcomputer. Het kan zijn dat de opties die met boardcomputer meekomen (zoals cruisecontrol) niet aanwezig zijn. Maar een verbruikscontrole (zowel per 100 km en hoeveel km je nog kunt rijden) is standaart op de golf plus. Mocht je nog meerdere vragen hebben hoor ik het wel.

Iedere wat nieuwere auto heeft een boardcomputer. Er is wel een verschil wat je onder boardcomputer verstaat. Alle nieuwere auto's hebben een zgn motor management computer, deze regelt zaken zoals inspuiting, ontsteking enz. Maar je heb ook de zgn trip computer, bij deze kun je op een display in de auto zaken zoals verbruik, temperatuur en dergelijke aflezen. Voor een cruisecontrol is een boardcomputer niet nodig. Er zijn ruw weg twee type cruisecontrol systemen. Het eerste en meest simpele systeem houd alleen de gas kabel vast op een stand. Het tweede systeem doet dit met behulp van een zgn puls (van de bombine ,magneet pick-up of snelheidsmeter) het voordeel van het tweede systeem is dat de auto bij heuvel op of af een gelijke snelheid zal houden omdat het systeem bij heuvel op gas bij zal geven en bij heuvel af gas terug neemt. Maar ook de techniek gaat hier met grote sprongen vooruit en er zijn al geruime tijd de adaptive cruisecontrol's. deze remmen automatisch af wanneer je te dicht op je voorganger komt.

Volgens mij heeft elke Golf Plus een boordcomputer, maar als je het zeker wilt weten, check of er een knopje aan het uiteinde van de ruitenwisserhendel zit. Als de motor loopt en je drukt erop zie je op het display verbruik actueel/verbruik gemiddeld/gereden tijd/gereden kiometers verschijnen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100