Heeft het kouder wordende weer invloed op het gebruik van motorolie van een wagen?

Ik vroeg het me zo af. Mijn wagen is een olieverbruiker en vraag me af of de wagen in de winter meer olie verbruikt als in de zomer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.4K

Het beste antwoord

Nee dat mag niet uitmaken.
De motor heeft 's winters dezelfde bedrijfstemperatuur als zomers dus de olie daardoor ook.
Olie is (welke SAE dan ook) als die koud is dikker dan wanneer deze warm is daardoor zal het olieverbruik iets anders zijn tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Maar afhankelijk van waar de motor olie verbruikt kan dat zowel positief als negatief zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het heeft héél zeker een invloed op het rijgedrag van je auto. Een auto die koud heeft dient de eerste kilometers bij koudstart , kalm gereden te worden. De viscositeit van de olie wordt veel dikker. De stollingstemperatuur van olie ligt een pak hoger dan die van water. Water = 0 °c , die van olie op ongeveer + 2 °c. Bij een diesel is het zelfs zo dat ze in de diesel een klein percentage benzine bijvoegen om de diesel ( wat eigenlijk ook een olie is) vloeibaarder te houden en gemakkelijker te laten injecteren. (dit gebeurt in de raffinaderijen ).