Als je bevoorbeeld een auto uit de apk haalt is de kenteken dan nog geldig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Een kenteken is gekoppeld aan de auto en niet aan de APK. De APK is alleen een keurig die ervoor zorgt dat er in Nederland geen schroot rondrijdt.

Als de APK verloopt mag je alleen niet meer met de auto op de openbare weg rijden. Als de auto later weer door een APK keuring komt dan mag je er wel weer mee rijden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Iets nauwkeuriger: Als je auto is afgekeurd heb je twee maanden de tijd om de auto te laten maken en te herkeuren. Als de APK dan verloopt mag je binnen die twee maanden alleen nog met de auto naar het keuringstation rijden. Als de APK langer geleden verlopen is mag dat ook niet meer.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. In Nederland is het kenteken gekoppeld aan het voertuig zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
binnen 2 maanden na afkeuring wel ja. Je kunt dit meestal wel aannemelijk maken m.b.v een afspraak. Om problemen te voorkomen is het verstandiger om 2 maanden voor de apk afloopt je auto te keuren. voor de apk datum maakt dat niet uit.
Bedoel je misschien ?dat je je kenteken schorst ?dus dat je tijdelijk of blijvend geen wegen belast : hoeft te betalen ? Dan is je kenteken niet geldig , in die zin dat je NIET op de openbare weg mag staan of rijden ,ook niet op je op rit ,direct aan de weg . Heb je echt heel specifieke vragen daar over raadpleeg de ANWB ,of de RWW . Of bedoel je dat de auto niet meer wil laten keuren ,te duur of zo ! Dan heb je al een prima Antw: succes