Mijn auto maakt een gierend geluid in de 1 en 2 In de 3,4,5 en in zijn vrij op dezelfde snelheid hoor ik niets. Wat zou het zijn?

Mijn auto maakt een gierend geluid in de 1 en 2 In de 3,4,5 en in zijn vrij op dezelfde snelheid hoor ik niets. By terugschakelen is het geluid er ook. Vsnaar is onlangs vervangen inclusief terugslagpoelie van de vw polo

Toegevoegd na 32 seconden:
Het geluid lijkt op een slechte vsnaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oliepeil wisselbak in orde?

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk verrotte koppelingsplaten in de transmissie. Dat dit m.n. in zijn 1 en 2 voorkomt, heeft te maken dat je die versnellingen het meeste gebruikt en het verzet het kleinste is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het geluid ook is als je stil staat en de auto in de eerste en tweede versnelling zet, zijn het vrij zeker je koppelingsplaten. Zoek snel een garage die het voor je kan fixen, want dat wordt alleen maar erger. Nog wat anders : de oorzaak hiervan ligt bij je linkervoet, denk nog even terug aan wat je rij-instructeur je ooit leerde over het aangrijpingspunt : de koppeling helemaal intrappen tot het diepste punt, dan koppelen en de koppeling op laten komen tot het aangrijpingspunt en dan LANGZAAM begeleiden tot je geen tegendruk meer voelt van het pedaal. Dus niet in een keer je voet van het pedaal trekken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk komen de synchromesh van 1e en 2e versnelling niet goed los(blijven hangen op de as).
betekend dat bak los moet.