Stel je voor: behalve remlichten op de auto ook een 'gas'licht. Hoeveel effect zou dit hebben op files?

Dat gaslicht moet dan groen zijn, en is bedoeld om te zien dat voor je de file al gaat rijden zodat je niet te lang treuzelt met optrekken.

Toegevoegd na 5 dagen:
Een gaslicht geeft dus ook aan dat je tijdens het rijden het gas hebt losgelaten: dus dat je langzaam snelheid mindert.

itsme
14 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb naar aanleiding van jouw vraag een voorstel voorgelegd als vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/idee-snellere-doorstroming-auto-verkeerslichten.25513
itsme
14 jaar geleden
Ja, heb ik gezien. En op geantwoord.

Antwoorden (9)

Overbodig idee.

Een goede automobilist kijkt sowieso al twee of drie auto's verder, zo mogelijk nog meer. Die auto direct voor je zie je dan automatisch ook wel. Dan treuzel je dus niet met optrekken.

Als je geen twee of drie auto's naar voren kunt kijken, bijvoorbeeld omdat je achter een vrachtwagen of bestelbusje rijdt, zal het dus iets langer duren voordat je optrekt. Dat is dan ook terecht: als je niet zo ver naar voren kunt kijken, moet je voor de veiligheid meer afstand bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
Het is correct dat degenen die anticiperen op wat er verderop gebeurt ook niet voor vertragingen zorgen in het verkeer. Het is juist bedoeld voor degenen die wat minder begaafde deelnemers zijn: die zorgen voor de meeste vertragingen en voor het 'harmonica effect' op drukke snelwegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alleen kijkt naar de auto direct voor je, maakt het niet uit of je ziet dat die auto voor je gaat rijden doordat die auto gaat rijden, of dat je dat ziet doordat het groene gaslicht aangaat. In beide gevallen heb je dezelfde reactietijd nodig om zelf gas te geven.
itsme
14 jaar geleden
Klopt. Maar het gaslicht zie je ook verderop al, net als een derde remlicht. Dat maakt dat je reactietijd verkort. Daar komt bij dat, als je rijdt, je kunt zien dat de auto voor je zijn gas los laat, zo kan je beter en geleidelijker jouw snelheid laten afnemen. Dat voorkomt sterke snelheidswisselingen, het beperkt het harmonica effect.
Zo langzamerhand gaat het er op lijken dat mensen de auto graag willen veranderen in een kerstboom.

Nee, het gaslicht lijkt mij absolute onzin.
Stel je dat de auto achter me sneller reageert het het groene gaslichtje voor me... Dan heb ik zo'n vermoeden dat de file nog wel eens even iets langer kan duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het voordeel hier niet van in. Het is niet zo belangrijk als je wat treuzelt met optrekken.
En het weegt zeker niet op tegen het nadeel dat nog meer lichten en kleuren het verkeersbeeld alleen maar onrustiger maken.
Afgewezen.
AWM
14 jaar geleden
Haha...totaal absurd en who knows, misschien is er iemand die het geniaal vind. maar gedrags indicatie in het verkeer? mmm...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het effect zal zijn dat een file dan op een kermis gaat lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat licht heb je eigenlijk allang. Want voordat je gaat optrekken, laat je eerst je rem los, en gaat je (derde) remlicht overduidelijk uit.

Meer hoop heb ik op systemen waardoor de auto's het zelf onderling gaan regelen. Dan 'klik' je in op een soort treintje, en houdt je als vanzelf afstand. Maar het zal nog heel veel jaren duren, en waarschijnlijk zijn er dan weer mensen die "autorijden minder leuk" gaan vinden, zoals er nu ook mensen zijn die de cruise control uit principe niet gebruiken, hoewel ik vind dat je dan gewoon ouderwets de fiets moet pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan me niet voorstellen dat dit wat toevoegt. Als er file is, blijft het file tot aan de wegversmalling of invoegstrook of wat er dan ook de oorzaak van is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan dan wel handig zijn, als je voor een stoplicht staat zie je ook sneller dat de auto's voor je gaan, en kan je beter timen wanneer je ook optrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
Als je voor een verkeerslicht staat heb je een verkeerslicht dat die functie heeft. Dan weet je dus als het groen is dat de auto's die voor je staan, gaan optrekken.
Als ik groene lampjes aan boord wil, koop ik wel een boot!
Klinklare onzin vind ik het!