Koppakking lek of kapot: Hoe controleer je dat bij een auto?

Dit ivm een evt. aanschaf van een 2e hands auto.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
117.7K

Het beste antwoord

Een koppakking kan op verschillende manier niet goed afdichten waardoor lekkage ontstaat .
Uitwendig: de koelvloeistof lekt langs de pakking uit het motorblok. Inwendig: lekkage tussen de olie- en koelstofkanalen.
En óók inwendig: lekkage van koelvloeistof naar de cylinder(s).
In de eerste situatie heb je een lekkage van vloeistof buiten langs het motorblok.
In de tweede situatie constateer je vocht in het oliereservoir/carter. Op de olievuldop en oliepeilstok is dan een melkachtige smurrie zichtbaar afkomstig van het olie/vochtmengsel.
In de derde situatie lekt koelvloeistof naar de cilinder en wordt vervolgens bij de verbranding omgezet in waterdamp. In dat laatste geval constateer je dan ook witte damp uit de uitlaat. Bij lekkage naar de cilinder zal ook de hoge druk in de verbrandingskamer worden 'doorgegeven' aan het koelsysteem. Deze hoge druk is merkbaar door amper in te knijpen koelvloeistofslangen (deze gaan daarom ook vaak lekken, omdat ze niet tegen die druk bestand zijn), en het ontsnappen van die druk zichtbaar aan de koelvloeistof in het expansievat die borrelt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Bij een kapotte koppakking komt er spierwitte rook uit de knalpijp!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doet de kachel het nog? dat is vaak een teken dat hij kapot is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het koelwater kan ook olie zitten, en als je aan de slangen van het koelwater voelt zijn ze erg hart en kun je ze niet inknijpen.

Toegevoegd na 29 minuten:
Die harde slangen zijn er als de automotor op bedrijfs temperatuur is en de motor draaiende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trek de olie peilstok er even uit,er mag geen witte waterachtige vloeistof aankleven.
tevens als je gelegenheid hebt het waterpeil in de gaten houden,en de uitlaat,witte rook en waterdruppels ook als de motor warm is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een tweedehands auto wilt aanschaffen doe je er goed aan om de motorkap te openen. Als de motor is schoon gespoten zegt dat heel veel over de handelaar en de staat van de motor. Mocht de koppakking lek zijn merk je dat snel genoeg bij de proefrit. Er komt een grijze vette damp uit de uitlaat die ook lang blijft hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naar de garage
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oliepeilstop eruit halen en er een lucifer onder houden. Water knettert.

Een kachel vol aanzetten en ruiken bij een hete motor, stinkt het binnen dan naar koelvloeistof.

Witte aanslag tegen de voorruit waar de roosters van de verwarming zitten.

Kijk ook eens in de uitlaat. Wittige aanslag.

Kijk goed naar het motorblok zelf of er geen sporen van koelvloeistof zijn. Vaak worden auto's geprepareerd net voor de verkoop. Ruik eens aan een hete motor of hij niet stinkt naar verbrande koelvloeistof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als alle al genoemde indicatoren niet aanwezig zijn, en het vermoeden van een lekke koppakking toch blijft bestaan, kan de garage mbv een vloeistof meten of er co2 in het koelwater zit.Deze vloeistof verkleurt bij contact met co2.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat sommige mensen hier nog vergeten is dat ook de olie op verkeerde plekken kan komen door een lekke koppakking. Dit kan uitwendig , dan zul je zien dat het motor blok helemaal onder de olie zit , of inwendig waardoor de olie wordt verbrand en er een blauwe/witte pluim uit de uitlaat komt