Wiel van de grond, is het dan normaal dat ik het wiel verticaal kan bewegen incl de veerpoot?

Heb een Seat Alhambra, als ik de auto omhoog krik kan ik de gehele veerpoot een stukje omhoog bewegen, de dop onder de motorkap ter hoogte van de veerpoot komt dan ook wat omhoog, dit was links, leek mij niet normaal, dus rechts ook even omhoog gezet, maar ook rechts is dit het geval, lijkt me dat het dan wel oke moet zijn, of mag dit niet bewegen en moet ik op een of andere manier de veerpoot vast zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (3)

Als ik het goed begrijp staat er speling op je wiel. Speling is in de meeste gevallen niet goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij je auto opkrikt op het afgeveerde gedeelte van de auto (bv. zo'.n draaikrik die je in een gat bij de dorpel moet stoppen) dan zal je je auto ver op moeten krikken en komt de veerpoot dus helemaal spanningsvrij omdat de veer helemaal tot zijn begrenzing kan uitrekken. Dan zou het mogelijk kunnen zijn dat je het wiel dus verticaal op en neer kan bewegen. Dit is dus normaal. Beter kun je je auto met een schaarkrik of een hydraulische krik opkrikken aan het onafgeveerde gedeelte. Dus recht onder de veerpoot. Je hoeft de wagen dan niet zover op te krikken omdat de veer in de veerpoot onder spanning blijft staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit is als ik je goed begrijp normaal.
Volgens mij is het de zelfde voorwielophanging als een Volkswagen golf 2.
Als de auto met z'n wielen op de grond staat dan is de spelling weg.
Ik ben APK keurmeester, en je mag deze auto hier niet op afkeuren.
Dit is ook één van de redenen dat de auto op een rijplatenbrug gekeurd moet worden ipv een tweekolomshefbrug.
Maar ik zou toch even langs de garage gaan om dit te controleren, mocht ik iets anders bedoelen