Mag ik met m'n 'automaat-rijbewijs' in een fiat-500 dualogic rijden?

Deze auto schijn je ook als een volledige automaat te kunnen rijden, maar wordt een semi-automaat genoemd. Misschien omdat je 'm op 2 manieren kunt gebruiken. Heeft iemand ervaring met deze auto of is iemand expert op het gebied van deze regels?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3K

Antwoorden (2)

Rijbewijs B met code 78
Heeft u een rijbewijs B met code 78, dan mag u alleen rijden in een auto met automatische schakeling, dus zonder koppelingspedaal. Deze regeling geldt als u op of na 30 september 2008 uw rijbewijs heeft gehaald.

Heeft u voor 30 september 2008 uw rijbewijs met code 78 gehaald, dan mag u rijden in een auto met een automatische koppeling of een automatische gangwissel. Dit betekent dat er:

geen koppelingspedaal in het voertuig aanwezig is; of
een koppelingspedaal aanwezig is, maar u niet hoeft te schakelen. De gangwissel gebeurt alleen door de koppeling in te drukken. Dit zijn meestal zogenaamde halfautomaten.
Heeft u code 78 in uw rijbewijs staan en wilt u overstappen op een auto met versnelling, dan moet u opnieuw rijexamen doen.

Rijbewijs B met medische code 10.02
Heeft u een rijbewijs B met code 10.02 (automatische schakeling), dan mag u alleen in een auto met een volautomatische versnellingsbak rijden. U mag dus niet in een schakelauto (zonder automatische schakeling) of automatische koppeling (halfautomaat) rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tabe: de vraag is dus of je wel of niet moet schakelen in deze 'half-automaat'
Ja, je mag deze auto rijden met automaat-beperking op je rijbewijs. Het gaat erom dat je de auto kunt rijden, zonder dat je erbij hoeft te schakelen of koppelen, dat is namelijk het criterium.