Als je auto voor de APK wordt afgekeurd (en afgemeld), kun je dan evt naar een andere garage overstappen voor een nieuwe APK?

Staan de 'gebreken' geconstateerd door de eerste garage dan ergens geregistreerd (RDW?) of begint de nieuwe garage met een schone lei?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Antwoorden (3)

Nee! Als de auto officieel bij RDW wordt afgemeld als zijnde afgekeurd, kan hij niet meer bij een ander station worden aangeboden met een 'schone lei'...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan niet. APK is om een auto veilig te kunnen gebruiken. De RDW registreert dat een auto is afgekeurd. Je moet dan de gebreken herstellen. Dat kan overal, maar de keuring zal opnieuw uitgevoerd moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, de kunt dan direct naar een andere garage gaan, voor een nieuwe keuring. deze andere garage is niet op de hoogte van de punten, waarop je auto eerder is afgekeurd. kan de garage nergens opvragen.

als het goed is, let elke garage bij de apk keuring op dezelfde punten echter in de praktijk is het wel eens anders.

zo heb ik eens meegemaakt, dat mijn auto werd afgekeurd, op iets, dat later geen apk afkeurpunt bleek te zijn. Bij een andere garage werd de auto vervolgens wel goed gekeurd, zonder dat ik onnodig een reparatie heb hoeven laten verrichten. Sommige garages kijken blijkbaar extra kritisch, om aan extra werk te kunnen komen.
AlphaLimaSierra