Waarom kost bij de electrische auto een "volle tank" electriciteit maar een paar Euro , bij een volle tank benzine wel 70 Euro moet betalen?

Tenminste dat is wat de media ons consumenten beloven. Een paar Euro voor een volle lading electrische energie die de accu's helemaal vollaadt. Maar het gaat toch om dezelfde hoeveelheid energie als bij benzine ? Hoe kan die stroom nou zoveel goedkoper zijn?

Toegevoegd na 56 minuten:
Sorry voor de foute zinsconstructie maar de website GV gaf bij het stellen van de vraag aan dat het maximum aan tekens en letters overschreden was...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry voor de zinsconstructie, maar bij het intypen van de vraag zat ik precies op het maximum van letters , maar bij het stellen van de vraag gaf GV mij AAN dat het maximum van 250 tekens al was BEREIKT.
Ik moest een paar woorden verwijderen...

Het beste antwoord

Je zult de kilometer prijs moeten vergelijken aan brandstof. En eigenlijk de kilometer prijs EXCLUSIEF belastingen. Want als iedereen electrisch gaat rijden is het zeker dat de gederfde belasting inkomsten op de huidige brandstoffen op een andere manier geïnd zullen gaan worden.
Dan zal al snel blijken dat een zuinige diesel van dezelfde afmeting voor hetzelfde geld per km aan brandstof verbruikt als de electrische aan stroom. Overigens kan een goed ontworpen elektrische auto wel met minder energie toe als een brandstof auto omdat ie minder draaiende delen inwendig heeft. Maar het prijskaartje van dat soort wagens is torenhoog. Ze rijden straks in Australie bij de solar races en kunnen met 6Kw 140 km/h. Vooral de efficientie van de daar gebruikte motoren is zeer hoog. Tot 98%. Ook een wat gangbaarder auto zou met die motoren zuiniger zijn als wat je nu kan kopen op de markt aan elektrische wagens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Daarom is het een ramp als nederland op stroom gaat rijden... Wie betaalt die dure olie om goedkope stroom op te wekken, dat gaat toch niet...

De stroom is veel goedkoper omdat politici het niet snappen en niet vooruit kunnen denken... Als energie werkelijk iets kost, dan is dat gelijk aan om het even welke energie je gebruikt...

Een kilo omhoog tillen kost energie, dat ligt vast in wetten, de energie van olie ligt niet aan wetten gebonden maar aan speculatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is appels met peren vergelijken met een volle accu rijdt de beste electrische auto op dit moment ca 200 km, een actieradius van eeb gemiddelde personenauto ligt al gauw bij 700 km,daarbij moet de electrische auto gepropageerd worden onder het mom van miliuevrienndelijkheid, maar als je dat doorrekent blijkt het erg miliueonvriendelijk te zijn tenzij je gebruik maakt van kernenergie, of alternatieve stroom die weer met grote subsidies word opgewekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu kost het een paar Euro. Als er 5 miljoen elektrische auto's rondrijden kost benzine nog maar 2 cent per liter en een volle accu 200 Euro.

Zo worden we genaaid waar we bijstaan zeg maar. Ik tank morgen weer m'n tank vol bij de shell, krijg ik voor 2 euro een Ferrari !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je tank stop je nagenoeg alleen belstingen. Daarnaast nog een heleboel transportkosten.
Je kunt er donder op zeggen, dat wanneer men in grote getale over zou gaan op electrische auto's dat de overheid dan een enorme belasting zou heffen op electrische auto. Bos zou zeggen: gaat het niet linksom dan rechtsom.
Je denkt toch hoop ik niet dat de regering wordt gedreven door de wil het milieu te sparen of zo. Naieveling!