Is er een mooier woord voor lijkwagen?

En dan bedoel ik niet de rouwauto in de begrafenis stoet. Maar de auto die de overledene na het overlijden ophaalt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.2K

Het beste antwoord

Of het een mooier woord is, is een tweede, maar bij hulpdiensten wordt, indien een lijkwagen nodig is om het slachtoffer op te halen, vaak gesproken over een "zwarte taxi".

Is meer vakjargon en komt uit de tijd van de scannerluisteraars. Uit respect voor het slachtoffer wilde de hulpverleners (politie/brandweer/ambu) niet té duidelijk over de ether roepen dat er een lijkwagen nodig is.

Met de term: "Kunt u voor mij een zwarte taxi bestellen?" was voor de hulpveleners en de meldkamercentralist het duidelijk dat er iemand overleden is bij bv een ongeval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Ik vind het een heel nette oplossing. +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik ook +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Me to +

Andere antwoorden (2)

Het is dezelfde auto die rijdt in de begrafenisstoet.
Er is geen mooier woord voor, en waarom zou het mooier moeten zijn eigenlijk? Het is zoals het is, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Dat is niet dezelfde auto. Vaak komt er dan een busje voorrijden (geblindeerd en met rouwvlaggetjes erop) waaruit een gewone brancard komt ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah.... mijn ervaring pas geleden met het overlijden van mijn moeder was het dezelfde auto als waarmee we werden opgehaald voor de crematie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaringen zijn gelijk aan die van WendyH.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks dat ik er een ander woord voor heb gevonden heb je wel gelijk. Het is zoals het is. Echter er zijn situaties dat je iets tactischer dit wil aankaarten. (zie antwoord hieronder) Maar WendyH , ik wil je niet al te veel herinneren hoor aan dat nare verlies maar ben je daar zeker van? Want de volgauto's hebben 1 groot verschil met de auto waarin de kist wordt vervoerd. Namelijk de kentekenplaten. De volgauto's moeten net als bij taxi's blauwe platen voeren. En degene met de kist uiteraard niet. En officieel gezien mag een lijkwagen geen personen vervoeren, behoudens de mensen van de uitvaartdienst uiteraard. Maar goed, nogmaals, als het antwoord uitblijft snap ik dat, is doorgaans geen leuk onderwerp om diep over na te denken, zeker in jouw situatie niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74: Volgens mij is er een duidelijk verschil tussen de volgauto's en de lijkwagen zelf. Een lijkwagen wordt ook gebruikt om overledenen op te halen en wordt ook gebruikt om ze naar hun laatste rustplaats te vervoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@C4th, ja, dat probeer ik ook te zeggen. Uit het antwoord en reactie van WendyH maak ik op dat zij in dezelfde auto zijn vervoerd als dat de overledene is weggebracht.
M.i. is dit niet doorgaans en is er altijd sprake van de situatie zoals jij hem omschrijft. Of ik lees de reactie van WendyH verkeerd hoor, dat kan uiteraard ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder is met dezelfde auto opgehaald en later gebracht naar het crematorium, daar ben ik zeker van.
Dat is me opgevallen, geen idee waarom overigens..... en ik heb dat toen, om eveneens geen enkele reden, gevraagd. Ik vond je antwoord ook interessant T74 en heb je een plus gegeven. In die situaties vind ik het ook heel logisch eigenlijk, zeker gezien het feit, dat mensen zo indiscreet waren en naar ongevallen snelden om te gaan kijken na een bericht op de scanner ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat WendyH zich dus vertikt heeft in haar reactie en dat ze bedoeld dat haar moeder in dezelfde auto is opgehaald als waarmee ze naar de crematie gebracht is. Ik ben ook wel eens in gedachten tijdens het typen, waardoor ik opeens iets heel anders tik dan ik bedoeld heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor het misverstand.... ik zie nu pas waarom....
Het betrof inderdaad mijn moeder, die in dezelfde auto is opgehaald als later gebracht naar het crematorium. Wij zaten in de volgauto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@WendyH, helemaal duidelijk nu! En een plus terug. Niet alleen om het antwoord, maar ook jouw reactie over die indiscrete mensen. Je snapt precies wat ik bedoel. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel T74 en ook C4th voor het duidelijk maken ;-)
MissBiggie
12 jaar geleden
Als iemand echt net is overleden en nog niet gekist is, komen met een busje om het op te halen. Heb ik zelf al verschillende malen meegemaakt ....
MissBiggie
12 jaar geleden
En om verdere discussies te voorkomen wil ik er nog aan toevoegen dat het zal verschillen per stad of dorp of zelfs per begrafenisonderneming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies!
Ik heb ook nergens geschreven, dat je reactie onjuist was, maar de mijne ook niet.
MissBiggie
12 jaar geleden
Zo heb ik dat ook niet ervaren hoor :-)
Mortuarium auto?