Is er een Nederlands automerk?

is er een automerk die door een Nederlander opgericht is en hier word geproduceerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spyker ,rond 1900 , de eerste 4wiel drive ,6 cilinder DAF ,met het pientere pookje (variomatic ) personen auto's , en natuurlijk weer het nieuwe merk Spyker ,dure sport auto's ,maar worden allemaal of niet meer gemaakt ,of in het buiten land de sport wagen dan . Ja donker voort maakt ook nog auto's hele leuke open wagens .en heel snel . Ge inspireert op een Lotus 7 uit de jaren 60 .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste 4wd is geen Nederlands maar Duits voertuig, dat was een Kübel, het chassis van een kever en een militaire opbouw, deze voertuigen zijn vooral door generaal Rommel gebruikt in de Sahara. Spijker is een veel ouder merk, deze bestond al begin vorige eeuw, helaas al voor de tweede wereldoorlog failliet gegaan, daarna in 1990 opnieuw gestart.

Het beste antwoord

Je had vroeger DAF. Maar hier heb je een lijst met Nederlandse automerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo dat zijn er nogal wat, ik kwam niet verder dan Daf en Spyker :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Ik ook niet :P (zie antwoord)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist ook alleen DAF en Spyker maar die laatste noemde ik niet omdat ik niet zeker wist of die door een Nederlander was opgericht. Daarom keek ik even in Wikipedia en was zeer verbaasd dat het er zoveel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel van de genoemde bedrijven maken enkel een chassis / carrosserie voor auto's maar maken gebruik van motoren van andere bedrijven. Vind deze bedrijven dan ook niets anders dan carrosseriebedrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel! :D

Andere antwoorden (7)

Spyker,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spyker_Cars

Toegevoegd na 28 seconden:
DAF
http://nl.wikipedia.org/wiki/DAF_(fabrikant)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Is Saab tegenwoordig ook niet NL?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wordt hier niet geproduceerd als ze al nog geproduceerd worden.
Daf vrachtauto's. (gebr. Van Doorne)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel Spijker, Daf als Citroën zijn opgericht door Nederlanders.

Spijker door dhr. Spijker.

DAF door Huub van Doorne

en

Citroën door André Citroen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Alleen na de proefmodellen is André Citroen uitgeweken naar Frankrijk omdat hij in Nederland geen toestemming kreeg om auto's te produceren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dat wist ik nou weer niet. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men kan niet alles weten, kwam er ook achter toen ik een blauwe maandag bij een Citroën garage gewerkt heb.
donkervoort auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Donkervoort vind ik niet echt Nederlands, het chassis en carrosserie wordt dan wel door Donkervoort gebouwd maar de motor (het hart dus) komt van een willekeurige derde.
Ja zeker weten opel is dat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Savage is nog zo een.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrachtauto's waar GINAF op staat zijn een Nederlands product van Van Ginkel Auto Fabrieken.
Het is een carosseriefabriek.