Wat is in een Belgische auto een motorfilter?

Bij een van de Belgische theorie oefenexamens stond deze term in verband met een benzineauto.
Vraag had betrekking op het milieu.
Is dat A: het oliefilter, B: het benzinefilter, C: het luchtfilter.

Daarnaast nog een bijkomstigheid wordt de benzine luchtverhouding niet geregeld door de ECU (Elektronische control unit) van de motor (dmv een klep).

Mij is deze Belgische vraag niet duidelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Misschien bedoelen ze de katalysator, de rest heeft niet veel met het milieu te maken.

Toegevoegd na 17 minuten:
Op je andere vraag: ja, de ECU bepaald ook de hoeveelheid brandstof en lucht. Dat gebeurt door de brandstof injectie techniek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De katalysator die jij bedoeld heeft inderdaad niks met het milieu te maken maar de katalysator in een auto wel: "Een driewegkatalysator is een constructie uit de motortechniek met als doel het katalytisch reinigen van uitlaatgassen. De naam verwijst naar de drie reacties die hierbij plaatsvinden."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry maar een katalysator kan het nimmer zijn. Staat toch niet vernoemd in de antwoorden.

Andere antwoorden (2)

Met het motorfilter wordt het luchtfilter bedoeld.

Betreffende de ECU heeft Roland 1995 het antwoord reeds gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rare vraag, waarschijnlijk bedoelen ze de luchtfilter. Bij verstopping van deze gaat de auto sterk kunnen vervuilen als het een ouder type betreft.
Recentere auto's regelen dat bij met allerlei elektronische systemen binnen bepaalde grenzen natuurlijk.
Eric