Hoe werkt een automaat met de getallen 1,2 en 3? (Geen semi-automaat!)

Ik zie vaak automaten op internet met de letters P, R, N en D, maar dan staan er bij D nog de nummers 1, 2 en 3. En het is geen semi-automaat. Bijvoorbeeld bij de nieuwe kia picanto. Moet je dan wel een soort van schakelen?
Ik heb het autorijden geleerd waarin je de auto alleen in de D van drive hoefde te zetten.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wanneer moet ik 'm in de 1, de 2 en de 3 zetten? Of is de standaard gewoon de 1? Ik heb nooit met zoiets gewerkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
44.3K

Antwoorden (3)

De schakelstanden 1,2 en 3 zijn bedoeld om de automaat niet verder op te laten schakelen als de gekozen versnelling.
Het voorkomt dat je bij stadsverkeer steeds even naar een te hoge versnelling zou schakelen terwijl je een moment later toch weer terug zou gaan.
Ook bij het rijden in de bergen zorgt het inschakelen van een lage versnelling ervoor dat de motor oververhit raakt of de snelheid naar beneden steeds verder toeneemt.

Toegevoegd na 1 minuut:
als = dan ;-(

Toegevoegd na 38 minuten:
Je zet hem in 1 als je een steile helling op of af moet, de twee en de drie zijn meer bedoeld om in file of stadsverkeer te rijden zonder onnodig schakelen van de automaat.
Je zult gevoelsmatig moeten uitzoeken wat het beste werkt als de normale D stand tot veelvuldig schakelen en remmen leidt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal zul je gewoon de D gebruiken, alleen in uitzonderlijke gevallen als je merkt dat de auto op schakelt als je het zelf niet wilt dán kun je de andere standen gebruiken.
Dat zijn de 'bergversnellingen'.

Als je de auto extra toeren wil laten maken omdat je bijvoorbeeld bergafwaarts gaat en je wil remmen op de motor, of omdat je off road aan het rijden bent, kun je die gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal zet je de automaat in de stand D en dan schakelt hij zelf. In bijzondere gevallen is het handig en soms noodzakelijk om toch zelf de controle over de versnelling te houden. Bijvoorbeeld als je berg afwaards rijdt en wil remmen op de motor, of als je vast staat in de sneeuw en in een lage versnelling wilt wegrijden.
Dan kun je de automaat zelf in de stand 1, 2 of 3 zetten.
1 betekent: blijft in de 1e versnelling staan
2 betekent: schakelt vanzelf tussen 1e en 2e versnelling, maar niet hoger.
3 betekent: schakelt vanzelf tussen 1e, 2e en 3e versnelling, maar niet hoger.

Je kunt dat gerust op een rustig weggetje vanuit stilstand proberen. Maar rijdt niet te hard want de motor blijft dus hangen in een lage versnelling. Je mag gewoon onder het rijden de pook terugzetten in D, dan gaat alles weer automatisch.

Voor de volledigheid:
N = Neutral, z'n 'vrij'
D = Drive (vooruit)
P = Park (in de versnelling, op de rem)
R = Reverse (achteruit)