Hoe ontvangt een autohandelaar het liefst zijn geld?

Een auto betalen kan contant, via pinnen, door overschrijven, met een kredietkaart, en op afbetaling - en middels een combinatie van deze mogelijkheden.

Wat is voor een occasionverkoper het voordeligst?

Kun je deze kennis gebruiken bij het onderhandelen? Bijvoorbeeld "doe er € 500 af en je krijgt € 4000 contant en de rest schrijf ik vanavond over?"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
32.1K

Het beste antwoord

Voor een niet zo nette verkoper is zwart en zonder garantie natuurlijk het mooiste, boekhoud hij hem creatief wel af tegen de kostprijs + minimaal en de rest is ontraceerbaar.

Voor een nette verkoper zal alles wat hem geen geld kost het mooiste zijn, sommigen krijgen zelfs nog provisie voor iedere afgesloten lening, maar dan betaal je gewoon meer. Creditkaart kost de verkoper geld, dus dat zowiezo niet, pinnen kost hem zo verrekte weinig, en hij heeft het wel direct netjes op de rekening staan, dus ook prima. Overmaken en daarna pas af komen halen is natuurlijk ook prima. Cash kost hem geld om weer te storten en dergelijke bedragen zal een nette verkoper ook niet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het liefst krijgt een handelaar het overschreven. Dat kost het minste. Als je wilt afdingen kan dat op volgende manieren; geen inruil, auto kopen overzetten op naam en gelijk meenemen (bij gebuikte auto) en auto zonder garantie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij overschrijvingen willen de autohandelaren doorgaans het geld vooraf, of de dag van aflevering in bezit hebben. Wanneer het om gebruikte auto's gaat. Of autohandelaren die alleen maar gebruikte auto's verhandelen zal het merendeel het geld contant willen hebben. Van verreweg de meeste merkdealers weet ik dat zij het geld gewoon graag per overschrijving uiterlijk de dag van aflevering binnen willen hebben. Echter is er geen merkdealer die problemen zal maken van het feit dat je 9.999,99 euro contant afrekend. Omdat ze bedragen vanaf 10.000,= moeten melden als ongebruikelijke transacties. En dit vergt veel administratieve handelingen. Ze mogen contant geld overigens niet weigeren. Zelfs niet als je een nieuwe Mercedes 600 SEL komt halen...

Verder heb ik tot mijn huidige leaseauto alleen maar contant betaald bij merkdealers...

Eén merkdealer, of autohandelaar mag overigens de auto weigeren te leveren als er niet, of niet voldoende betaald word voor aflevering. Dit tot het moment dat alles voldaan is. En dit geld ook bij (kleine)reparaties...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat het hier niet om een merkdealer gaat, maar om een autohandelaar met allerlei merken op z'n terrein.
Men wilt natuurlijk het geld zo snel mogelijk hebben en daardoor zou contant of via een pin overboeking het beste zijn.

In Nederland heb je bij een Bovag garantie overigens altijd (!!) recht op 6 maanden garantie op een auto boven de 5000 euro.

Houd bij de koop een reëel bedrag in je hoofd en bied onder deze prijs. Rek veel tijd bij het onderhandelen en probeer in de buurt van je totaal bedrag te komen incl. de-kosten-rijklaar-maken.

Trucje die ik ook heb gebruikt is (in mijn hoofd had ik 5000 in totaal):
Kiswum: Als ik de auto voor 4750 mee krijg dan hoef ik niet met het thuisfront te overleggen, als ik daarboven zit, dan moet ik met mijn vriendin overleggen.
Dealer: Sorry Kiswum ik kan niets meer van de prijs afhalen.
Kiswum: Ok is het goed als ik even ga overleggen met het thuisfront?
Kiswum: Hierbij bel ik letterlijk even naar huis, praat met mijn vriendin over de auto (zij wist overigens niet dat ik zou bellen de normale prijs was al goed genoeg), vervolgens sluit ik telefoon het gesprek af.
Kiswum: Ok beste dealer, ik heb aan mijn vriendin de belofte gedaan om haar een bloemetje te geven als ik de auto mee krijg voor 5000 euro. Dit bedrag kan ik nu direct deels pinnen en deels contant betalen.
Dealer: na lang denken. Ok gefeliciteerd de auto is voor jou.

(Normale prijs was overigens 5.750 excl. kosten rijklaar maken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een echte dealer wil graag dat je het overmaakt. Van te voren liefst. Dan heeft hij niet zo veel geld in huis en hoeft dat niet weg te brengen.

Andere dealers hebben het graag contant. Die vinden dat de belastingdienst niet alles hoeft te weten.

Door het gewoon te vragen weet je wat voor dealer je hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk op afbetaling, dan krijg hij meer geld voor dezelfde auto aangezien je ook nog rente moet betalen over het bedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Rotluclac;

Voor de koper is het niet zo van belang te weten wat de voordeligste betaalmethode voor de verkoper is. Als jij een bepaalde prijs in gedachten hebt die bijvoorbeeld 10% onder de vraagprijs ligt en je kunt dat geld zo cash neertellen denk ik dat er toch heel wat geneigd zullen zijn meteen een deal te sluiten. Boter bij de vis heeft nog altijd een sterk psychologisch effect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
liefst kontant dan kan hij een gedeelte zwart in zijn zak stoppen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf al 20 jaar verkoper bij een merkdealer, voor mij is maar 1 ding belangrijk, en dat is dat het geld zichtbaar binnen is bij aflevering, dus bank,contant of pinnen alles is goed. Makkelijk is wel per bank, dit omdat je dan geen grote bedragen hoeft na te tellen, maar al kom je met € 40.000,- dan zal ik het toch aannemen.